لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

روحانی کناره‌گیری از مقامش را رد کرد، طرح استیضاح در مجلس متوقف شد


حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت که تفکیک قوا به معنای «تعارض قوا» و داشتن «اهداف مستقل» نیست.
حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت که تفکیک قوا به معنای «تعارض قوا» و داشتن «اهداف مستقل» نیست.

حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه تلویحا کناره‌گیری از مقام ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت تا «لحظه آخر» و بدون توجه به «حاشیه‌سازی‌ها» در پست خود باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری ایران که در نشست هیات دولت سخنرانی می‌کرد، گفت به رهبر جمهوری اسلامی «قول» ‌می‌دهد و «اعلام» می‌کند که «دولت با همه توان تا روز آخر، ساعت و لحظه آخر مانند روز اول با همان روحیه و نشاط، بدون توجه به حاشیه‌سازی‌های گوشه و کنار به خدمت به مردم را ادامه می‌دهد».

اظهارات آقای روحانی پس از آن بیان می‌شود که بیش از ۱۳۰ نماینده مجلس طرح سوال از وی را به هیات رئیسه مجلس تحویل داده‌ و برخی از این نمایندگان حتی از استیضاح رئیس‌جمهوری ایران سخن به میان آورده‌اند.

تلاش‌های این نمایندگان با واکنش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روبرو شد و او روز ۲۲ تیرماه در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس، تلویحا با استیضاح آقای روحانی مخالفت کرد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و «پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود».

در همین حال، خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه از انصراف نزدیک به ۱۰ نماینده مجلس از طرح استیضاح رئیس‌جمهوری خبر داد.

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر و از طراحان طرح استیضاح روحانی، با تایید این خبر گفت به دلیل سخنان خامنه‌ای مبنی بر ضرورت «کمک به دولت برای حل مشکلات»، طرح استیضاح رئیس‌جمهوری متوقف شده است.

حسن روحانی نیز در سخنان روز چهارشنبه خود بدون اشاره مستقیم به رخدادهای اخیر، گفت نباید از تریبون‌هایی که در اختیار دولت، مجلس و یا قوه قضائیه قرار دارد، «برای فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی و جناحی استفاده کنیم».

او در عین حال گفت تفکیک قوا در ایران به معنای «تعارض قوا» و داشتن «اهداف مستقل» نیست.

به رغم این اظهارات، کشمکش بین مجلس یازدهم و رئیس‌جمهوری ایران در روزهای گذشته ادامه داشته و گزارش‌هایی درباره جدال لفظی بین روسای قوه مقننه و مجریه منتشر شده است.

روزنامه اعتماد چاپ تهران روز ۲۴ تیر در مطلبی تحت عنوان «شنیده‌ها» از بگومگوی حسن روحانی و محمدباقر قالیباف در جلسه سران سه قوه جمهوری اسلامی خبر داده بود.

این روزنامه نوشت: «طبق شنیده‌ها در جلسه اخیر سران قوا، حسن روحانی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با ناراحتی گله می‌کند که شما در دیدار با رهبری بسته اقتصادی رونمایی کردید، در حالی که رهبری گفتند که فرمانده جنگ اقتصادی دولت و بنده هستم!»

آقای قالیباف هم در واکنش، رئیس‌جمهوری را متهم کرده است که این چند سال «فقط حرف می‌زنید که... کشور به این وضعیت افتاده است».

برخی از مقام‌های دولتی از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، این جدال لفظی را تکذیب کرده‌اند.

منابع: ایرنا و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG