لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۳

روحانی خواستار حضور تماشاگرهای زن در ورزشگاه‌ها شد


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از هواداری خود از اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و نیز پخش مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون دولتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی این موضوع را شامگاه سه‌شنبه (اول خردادماه) در دیدار با شماری از ورزشکاران ایرانی بیان کرده‌است.

رئیس‌جمهور ایران گفت: «می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟»

حسن روحانی اضافه کرد که «واقعاً چه اشکالی دارد که تلویزیون هم مسابقات زنان و دختران ما را پخش کند؟»

اظهارات وی در شرایطی مطرح شده که نزدیک به چهار دهه است که زنان در ایران برای رفتن به استادیوم‌های ورزشی با ممنوعیت مواجه هستند.

با آنکه فعالان مدنی و حقوق زنان برای از بین بردن این ممنوعیت مبارزه می‌کنند، اما برخوردها با زنانی که قصد ورود به استادیوم‌ها را دارند شدیدتر شده و تا بازداشت تعدادی از این زنان هم پیش رفته‌است.

در این سال‌ها برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز وعده از بین رفتن این محدودیت‌ها را داده‌اند، اما مخالفت علنی مراجع تقلید و نیز بهره‌برداری سیاسی از آنچه «فضای مردانه» ورزشگاه‌ها به ویژه استادیوم‌های فوتبال در ایران نامیده می‌شود، موجب محقق نشدن این وعده‌ها شده‌است.

رئیس‌جمهور ایران شامگاه سه‌شنبه در ادامه سخنانش، ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر را برای اسلامی نوعی «ضدتبلیغ» معرفی کرد و با این توجیه که به‌دلیل بیان الفاظ رکیک در ورزشگاه‌ها، زنان نباید در این اماکن حضور یابند، مخالفت کرد.

به گفته روحانی، از آنجا که «معیار و اساس» در اسلام این است که بین زن و مرد «فرقی وجود ندارد»، باید به زنان و دختران ایرانی که «با حجاب و عفاف قصد حضور در عرصه‌های اجتماعی و از جمله ورزشی را دارند، میدان دهیم.»

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که «اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟»

بالاترین مقام اجرایی ایران با بیان اینکه «تبلیغ اسلام این است که به دنیا نشان دهیم اسلام مانع نقش‌آفرینی اجتماعی برای زنان نیست»، به مخالفان این تفکر طعنه زد.

روحانی به کنایه گفت: «البته نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از این زاویه به قضیه نگاه می‌کنند که زن‌ها هر چه در جامعه، خیابان، دانشگاه، عرصه معلمی، بیمارستان‌ها و در ورزش کمتر حضور داشته باشند، ایمان مردم بهتر و بیشتر حفظ می‌شود.»

ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها در حال حاضر به یکی از مطالبات آنها تبدیل شده که باوجود پیگیری‌های مداوم در طول سال‌های گذشته، کماکان بی‌پاسخ مانده‌است.

سال گذشته خورشیدی که زنان عربستان سعودی، برای نخستین‌بار اجازه یافتند وارد استادیوم ورزشی شوند، انتقادها در این زمینه از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی و رویکرد روحانیون و امامان جمعه به این موضوع بار دیگر بالا گرفت.

پیش از این شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفته بود که «اجازه حضور زنان در ورزشگاه امضا شده و تنها باید از طرف وزیر ورزش ابلاغ شود.»

این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته است که هنوز در این زمینه «هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده‌است.»

نیروهای لباس شخصی و انصار حزب‌الله نیز بارها نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار داده و تهدید کرده‌اند که مقابل آنچه «هرزگی» در ورزشگاه‌ها می‌دانند، خواهند ایستاد.

XS
SM
MD
LG