لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

بریتانیا یک ناو دیگر به خلیج فارس اعزام می‌کند


وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، اچ ام اس دونکان جایگزین ناو اچ ام اس مونتروز در آبهای خلیج فارس خواهد شد.
وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، اچ ام اس دونکان جایگزین ناو اچ ام اس مونتروز در آبهای خلیج فارس خواهد شد.

دولت بریتانیا روز جمعه اعلام کرد یک ناو به آبهای خلیج فارس اعزام می‌کند. ایران هم باری دیگر از بریتانیا خواست نفتکش ایرانی را که هفته گذشته در آبهای جبل الطارق توقف شد آزاد کند و ضمن متهم کردن لندن به «بازی های خطرناک» تهدید کرد که اقدام متقابل انجام خواهد داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد، تحت تاثیر این حوادث ماموریت کشتی جنگی اچ ام اس مونتروز در آبهای منطقه را سریعتر پایان خواهد داد و به جای آن ناوشکن بزرگتری به نام «اچ ام اس دونکان» را به منطقه اعزام خواهد کرد.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه ای گفت:«این اقدام حمایت بریتانیا از آزادی کشتیرانی در این مسیر حساس را در همکاری با متحدان بین المللی تضمین خواهد کرد.»

نیروی دریایی بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد مانع از آن شده که سه قایق تندرو سپاه پاسداران از عبور یک نفتکش بریتانیایی از تنگه هرمز جلوگیری کنند. ولی سپاه پاسداران ایران وقوع هرگونه حادثه ای در تنگه هرمز را تکذیب کرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، به نظر می رسد که دلیل وقوع این رویارویی خطرناک توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق است.

روز پنجشنبه پلیس جبل الطارق، منطقه تحت حاکمیت بریتانیا در سواحل جنوبی اسپانیا، ناخدا و یکی از افسران ارشد نفتکش ایرانی را به اتهام نقض تحریم های اتحادیه اروپا و حمل نفت خام ایران به سوریه بازداشت کرده است.

رییس دولت محلی جبل الطارق روز جمعه گفت ابرنفتکش ایرانی که روز ۴ ژوئیه توقیف شد حامل نفت خام است.

قبلا یک مقام ارشد گفته بود توقیف این کشتی به درخواست آمریکا صورت گرفته است ولی فابیان پیکاردو، رییس دولت محلی جبل الطارق به پارلمان گفت هیچ کشوری از ما نخواسته بود که در این مورد اقدام کنیم.

او افزود:«این تصمیمات مهم در خصوص نقض قوانین ما به هیچ وجه براساس فرامین سیاسی و یا درخواست دولتهای دیگر اتخاذ نشده است.»

او گفت این نفتکش مظنون به نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه رژیم بشار اسد است و هر کشوری که مدعی مالکیت کشتی و محموله آن است می تواند به مراجعه قضایی شکایت کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنجشنیه در مصاحبه ای با شبکه لبنانی المیادین که طرفدار حکومت ایران است اتهام نقض تحریم های اتحادیه اروپا از سوی ایران را رد کرد و گفت:«هدف آن تحریم ها ممنوع کردن خرید نفت سوریه از سوی کشورهای اروپایی است و موضوع آن فروش نفت یک کشور دیگر به سوریه نیست.»

هشدار ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:«بهانه حقوقی برای توقیف کشتی بی اساس است و آزاد کردن نفتکش به نفع هر دو کشور است. این یک بازی خطرناک است و پیامدهایی خواهد داشت.»

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران هم تهدید به مقابله به مثل کرد و گفت: مطمئن باشید بریتانیایی ها به زودی از دستان نیرومند جمهوری اسلامی سیلی خواهند خورد.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG