لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

طرح آمریکا برای اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در خلیج فارس


لندن و پاریس تا به حال تایید نکرده‌اند که قصد دارند آمریکا را در طرح خود برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس همراهی کنند.
لندن و پاریس تا به حال تایید نکرده‌اند که قصد دارند آمریکا را در طرح خود برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس همراهی کنند.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی که از تلاش قایق‌های سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس حکایت داشت، پنتاگون روز پنج‌شنبه ۲۰ تیر از طرح خود برای اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در این منطقه خبر داد.

در این راستا ژنرال مارک میلی، نامزد کاخ سفید برای تصدی پست ریاست ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، اعلام کرد که واشینگتن تلاش می‌کند ائتلافی را تشکیل دهد تا کشتی‌های تجاری با اسکورت ناوهای نظامی در منطقه تردد کنند.

آقای میلی به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «به نظرم این ائتلاف تا دو سه هفته آینده شکل می‌گیرد».

این اظهارات پس از آن عنوان شد که لندن تهران را متهم ساخت که با سه قایق خود تلاش کرد تا راه را بر نفتکش «بریتیش هریتیج» در خلیج فارس ببندد.

سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «ما نسبت به این اقدام نگرانی داریم و همچنان از مقامات ایران می‌خواهیم که تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد».

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز به شبکه خبری الجزیره گفت: «این تحولات یقینا بسیار نگران‌ کننده است. البته من به عملکرد نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا و نقشش در محافظت از اموال بریتانیا و تامین امنیت کشتیرانی بریتانیا افتخار می‌کنم. ما به رصد بسیار بسیار دقیق شرایط ادامه خواهیم داد».

سپاه پاسداران اگرچه این رویداد را تکذیب کرده، اما در عین حال به بریتانیا و ایالات متحده هشدار داده که از توقیف ابرنفتکش ایرانی «گریس ۱» در آب‌های جبل‌الطارق پشیمان خواهند شد.

بریتانیا می‌گوید از آنجا که این نفتکش عازم سوریه بوده، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق را نقض کرده و همین امر موجب توقیف آن شده است. ایران اما این ادعا را نیز رد می‌کند.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در آب‌های خلیج فارس حضور نظامی دارند. با این حال لندن و پاریس تا به حال تایید نکرده‌اند که قصد دارند آمریکا را در طرح خود برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس همراهی کنند.

یک مقام فرانسوی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که این کشور قصد ندارد حضور خود را در خلیج فارس تقویت کند. وی تاکید داشته که پاریس درصدد تنش‌زدایی است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام امنیتی بریتانیا گزارش داد که لندن قصد ندارد تمامی کشتی‌های تجاری با پرچم این کشور را که از تنگه هرمز عبور می‌کنند با ناوگان نظامی خود همراهی کند.

بنابر همین گزارش، روزانه ۱۵ تا ۳۰ کشتی که پرچم بریتانیا دارند در خلیج فارس تردد می‌کنند و فقط حداکثر سه فروند از این کشتی‌ها از تنگه هرمز می‌گذرند.

در پی افزایش تنش‌ها در منطقه، بریتانیا میزان مراقبت امنیتی از کشتی‌های خود را به درجه سه افزایش داده که بالاترین درجه محسوب می‌شود. با این حال این مقام بریتانیایی گفته است: بریتانیا از منافع دریایی خود دفاع می‌کند، اما مایل نیست تنش‌ها با ایران را افزایش بدهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG