لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

پلیس جبل‌الطارق ناخدای نفتکش ایرانی را بازداشت و اسناد داخل کشتی را ضبط کرد


نفتکش «گریس-۱» حامل دو میلیون بشکه نفت خام است.
نفتکش «گریس-۱» حامل دو میلیون بشکه نفت خام است.

یک سخنگوی پلیس سلطنتی جبل‌الطارق روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد که ناخدا و رئیس خدمه کشتی نفتکش حامل نفت ایران را بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی پلیس سلطنتی این منطقه اظهار داشت که این دو نفر تابعیت هند دارند ولی هنوز اتهامی متوجه آنها نشده است.

در بیانیه پلیس آمده که «در ادامه جستجوی کشتی، اسناد و وسایل الکترونیکی داخل آن ضبط و بازرسی شدند».

پلیس گفته که افراد بازداشتی می‌توانند به خدمات حقوقی و کنسولی دسترسی داشته باشند.

بیانیه پلیس می‌گوید که «تحقیقات در جریان بوده و کشتی همچنان توقیف است».

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیر از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد و دلیل آن را نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه با انتقال نفت به این کشور اعلام کرد.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش، نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

توقیف این ابرنفتکش خشم مقام‌های ایرانی را در پی داشته و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته که بریتانیا بعدا تبعات این اقدام خود را درک خواهد کرد.

نفتکش یاد شده حامل دو میلیون بشکه نفت خام است و مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که این نفتکش در آبراه بین‌المللی توقیف شده و عازم سوریه نبوده است.

ولی دولت جبل‌الطارق ضمن رد این ادعاها اعلام کرد شواهدی در دست دارد که این محموله راهی سوریه بود، در حالی که صادرات نفت به سوریه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

برخی از سیاستمداران و نمایندگان ایران خواستار مقابله به مثل جمهوری اسلامی و توقیف نفتکش‌های بریتانیایی شده‌اند.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز پنجشنبه اقدام بریتانیا را «حماقت» خواند و گفت: «اقدام متقابل ما نیز اعلام می‌شود».

او گفته «ما این کشتی را کرایه کرده بودیم و بار را بردیم» ولی بریتانیا با اقدام «بسیار سخیف» این کشتی را توقیف کرده است. ‎

در همین زمینه، روز پنجشنبه بریتانیا اعلام کرد که سه قایق‌ تندرو سپاه پاسداران قصد داشتند تا با منحرف کردن مسیر نفتکش «بریتیش هریتیج» به سمت آب‌های ایران، آن را توقیف کنند.

دو مقام ایرانی این ادعا را رد کرده‌اند و سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای تلاش برای توقیف نفتکش بریتانیایی را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر، شبکه بریتانیایی «اسکای نیوز» به نقل از برخی منابع گزارش داد که وزارت حمل‌ونقل این کشور از کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند خواسته است «مراقب قایق‌های تهاجمی سپاه پاسداران باشند».

اسکای نیوز به نقل از دو منبع که در کشتی‌های بریتانیایی فعالیت می‌کنند گفته است این توصیه و برخی موارد مشابه در «راهنمای جدید» وزارت حمل‌ونقل بریتانیا برای کشتی‌های رهسپار تنگه هرمز ذکر شده است.

سخنگوی وزارت حمل‌ونقل بریتانیا به اسکای نیوز گفته است صدور توصیه‌های امنیتی برای کشتی‌هایی که عازم مناطق پرخطر هستند امری معمول به شمار می‌رود.‎

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG