لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

هشدار مقام‌های ایران درباره «عواقب» توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق


ایران تکذیب کرده که مقصد ابرنفتکش «گریس ۱» کشور سوریه بوده ولی نگفته است که مقصد نهایی آن کدام کشور بوده است.
ایران تکذیب کرده که مقصد ابرنفتکش «گریس ۱» کشور سوریه بوده ولی نگفته است که مقصد نهایی آن کدام کشور بوده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، هشدار داده که اگر نفتکش ایران در جبل‌الطارق رفع توقیف نشود، کشورهای اروپایی باید «منتظر عواقب» باشند.

او درباره جزئیات واکنش احتمالی ایران توضیح نداده ولی گفته که کشورهای اروپایی از «دسترسی‌ها و ظرفیت‌های» ایران خبر دارند.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

جبل‌الطارق اعلام کرده که این نفتکش محموله نفت خام خود را به «پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برد». این پالایشگاه نیز مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه است.

ایران تکذیب کرده که مقصد این کشتی کشور سوریه بوده ولی نگفته است که مقصد نهایی آن کدام کشور بوده است.

در واکنش دیگر، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران هم با توصیف توقیف این کشتی به عنوان یک «راهزنی دریایی»، گفته است این اقدام «تحمل نخواهد شد و بی‌پاسخ نخواهد ماند».

وزیر دفاع ایران نیز درباره جزئیات پاسخ احتمالی ایران اظهارنظر نکرده ولی خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که یک نفتکش متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم «از بیم توقیف شدن» از سوی ایران در آب‌های عربستان در خلیج فارس لنگر انداخته و قصد حرکت به سمت تنگه هرمز را ندارد.

بنابر این گزارش، ترس مسئولان بریتیش پترولیوم این است که ایران به تلافی توقیف نفتکش «گریس ۱»، نفتکش‌های بریتانیایی را توقیف کند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، ۱۴ تیرماه خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شده بود. علاوه بر آقای رضایی، چند نماینده مجلس ایران هم خواستار توقیف نفتکش بریتانیایی یا اعلام ممنوعیت عبور کشتی‌های بریتانیایی از طریق تنگه هرمز شده‌اند.

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تیریز در مجلس نیز خواستار توقیف کشتی‌های عربستان و بریتانیا شده است.

تاکنون گزارشی از نقش دولت عربستان در این ماجرا منتشر نشده است ولی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در توئیتی که در این باره منتشر کرده، نوشته این اقدام به نیابت از «گروه بی» انجام شده است.

«گروه بی» اصطلاحی است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای اشاره به بن سلمان، ولیعهد سعودی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بن زاید، ولیعهد امارات به کار می‌برد.

او این اقدام را «دزدی دریایی» توصیف کرده و گفته است این کار «باعث ایجاد الگویی خطرناک می‌شود».

XS
SM
MD
LG