لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

واکنش چین و روسیه به راهبرد جدید امنیتی آمریکا


هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که راهبرد جدید آمریکا «روحیه جنگ سرد» را با خود یدک می‌کشد.
هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که راهبرد جدید آمریکا «روحیه جنگ سرد» را با خود یدک می‌کشد.

یک روز پس از اعلام راهبرد جدید امنیتی آمریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، چین و روسیه به آن واکنش نشان دادند.

چین در واکنش خود دولت آقای ترامپ را به داشتن «روحیه جنگ سرد» متهم کرد و روسیه نیز گفت که در این راهبرد، «یک ماهیت امپریالیستی» و تأکید بر «یک‌جانبه‌گرایی» دیده می‌شود.

راهبرد ۶۸صفحه‌ای جدید امنیتی آمریکا که کار تنظیم آن یازده ماه به طول انجامیده است، روز دوشنبه ۲۷ آذر، از سوی دونالد ترامپ اعلام شد.

در این راهبرد هشدار داده شده است که «روسیه و چین با به چالش کشیدن قدرت، نفوذ و منافع آمریکا می‌کوشند امنیت و موفقیت اقتصادی آمریکا را تضعیف کنند؛ از آزادی و عادلانه بودن نظام اقتصادی جهان بکاهند و به این وسیله قدرت نظامی خود را افزایش دهند، اطلاعات را در جوامع خود محدود کنند و نفوذ خود را گسترش دهند».

ترامپ در استراتژی جدید خود هم‌چنین بر تقویت روابط کشورش با تایوان تأکید کرد. چین، تایوان را یک «استان یاغی» و متعلق به خاک خود می‌داند.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین در راهبرد خود بر «احیای دوباره» ائتلاف آمریکا با برخی دولت‌های جنوب شرق آسیا تأکید کرد؛ دولت‌هایی که برخی‌ از آنها در زمینه مرزهای آبی دریای چین جنوبی با پکن مناقشه دارند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه در واکنش به راهبرد اعلام شده از سوی آقای ترامپ گفت: این راهبرد که پکن را به عنوان چالشی برای قدرت آمریکا ترسیم می‌کند «روحیه جنگ سرد» را با خود یدک می‌کشد و این «به ضرر واشینگتن و دیگران خواهد بود».

هوآ چونیینگ افزود: «هر کشوری، یا هر گزارشی که واقعیت‌ها را تحریف کرده یا با سوءنیت افترا بزند کاری عبث انجام داده‌است».

او در ادامه گفت: «از ایالات متحده می‌خواهیم که از تحریف عمدی اهداف راهبردی چین دست بردارد و مفاهیم منسوخی چون روحیه جنگ سرد و بازی حاصل جمع-صفر را کنار بگذارد که در غیر این‌صورت به خودش و دیگران ضرر خواهد زد».

حاصل جمع-صفر، اصطلاحاً به شرایطی گفته می‌شود که منفعت یکی از شرکت‌کنندگان مستلزم ضرر مساوی شرکت‌کننده دیگری در همان سناریو باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود که «چین هرگز به دنبال توسعه خود به هزینه دیگر کشورها نیست و در عین حال از حقوق و منافع قانونی خود را نیز کوتاه نمی‌آید».

بر اساس این گزارش، لحن راهبرد امنیتی جدید آمریکا در قبال چین با ماهیت دیدار دوستانه دونالد ترامپ از پکن که در ماه نوامبر انجام شد در تضاد است.

آقای ترامپ در نخستین سفر رسمی خود به چین در نوامبر، با استقبال گسترده مقام‌های چینی مواجه شد و چند بار همتای چینی خود، شی جین‌پینگ، را ستود.

در این میان، متن راهبرد امنیتی جدید آمریکا، روسیه را نیز متهم به کوشش برای تضعیف قدرت آمریکا کرده و گفته است که مسکو قدرت، نفوذ و منافع آمریکا را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه در واکنش به این بخش از راهبرد امنیتی جدید آمریکا گفت که کرملین با این گزاره که «روسیه تهدیدی علیه ایالات متحده است» موافق نیست.

آقای پسکوف افزود که «در نگاه اول، استراتژی جدید، ماهیتی امپریالیستی دارد و نشان‌دهنده فقدان تمایل [آمریکا] برای کنار گذاشتن یک‌جانبه‌گرایی است.» او در عین حال اضافه کرد که «اما راهبرد جدید نیاز به مطالعه دقیق‌تر دارد.»

بر طبق قانون آمریکا، دولت‌های این کشور موظفند سندی به نام راهبرد امنیت ملی ایالات متحده منتشر کنند که چارچوب رویکرد آمریکا به روابطش با دیگر کشورها را مشخص می‌کند.

راهبردهای امنیت ملی دولت‌های پیشین این کشور بیشتر شکل رهنمود داشته‌اند تا اعلام اصول عقیدتی و پس از انتشار، واکنش چندانی را نیز برنینگیختند.

XS
SM
MD
LG