لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

ترامپ راهبرد امنیتی جدید آمریکا را اعلام می‌کند


از راست: ترامپ، پنس (معاون ترامپ) و مک‌مستر (مشاور امنیت ملی و ناظر بر تدوین مکتوب)
از راست: ترامپ، پنس (معاون ترامپ) و مک‌مستر (مشاور امنیت ملی و ناظر بر تدوین مکتوب)

رسانه‌های ایالات متحده به نقل از مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند دونالد ترامپ در سخنرانی مربوط به راهبرد امنیت ملی ایالات متحده، که قرار است روز دوشنبه ۲۷ آذر انجام شود، بر سیاست «اولویت‌دادن به آمریکا» تاکید کرده و از چین انتقاد خواهد کرد. انتظار می‌رود موضوع ایران نیز در این سخنرانی مطرح شود.

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، آقای ترامپ از چین به‌خاطر درپیش‌گرفتن «سیاست‌های خصمانه اقتصادی» انتقاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در موارد مختلف از شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، ستایش کرده‌است و اخیرا نیز در پکن، مهمان او بوده، اما در عین حال از او خواسته تا دست به اقدامات بیشتری در مورد کره شمالی بزند.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، در پی آزمایش‌های پی‌درپی موشکی و آزمایش هسته‌ای تازه پیونگ‌یانگ، بالا گرفته‌است. آزمایش‌هایی که با تهدیدهای دستگاه رهبری کره شمالی در مورد حمله به آمریکا یا متحدان او، و یا سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد «نابودی کامل» کره شمالی همراه شده‌است.

تنش‌های شبه‌جزیره کره، بار دیگر پای چین را به میان کشیده‌است و پکن را هدف انتقادهایی در مورد عدم تمایل به افزایش فشارها بر کره شمالی قرار داده‌است. چین این انتقادها را رد کرده و در حالی‌که می‌گوید قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا می‌کند، تاکید دارد که نفوذش بر پیونگ‌یانگ، حد و مرز دارد.

چین هدف انتقادهای مکرر آمریکا در مورد سیاست‌های اقتصادی خود نیز قرار دارد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت ترامپ، در مهر ماه گفته بود، کشورش اکنون هند را به چشم «شریکی کلیدی» برای خود در مقابل آنچه «اثر منفی چین در آسیا» توصیف کرده بود، می‌بیند.

مایکل آلن، از مقام‌های پیشین دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، به «فایننشال‌تایمز» گفته است «راهبرد امنیت ملی، آغاز مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی علیه چین خواهد بود».

از منظر این مقام سابق دولت آمریکا، اعلام راهبرد تازه، «تبدیل وعده‌های کارزار انتخاباتی به یک سند یک‌پارچه دولتی است».

از سوی دیگر اما شماری از منتقدان می‌گویند رویکردی همراه با خصومت بیشتر علیه چین، ممکن است دادوستد بازرگانی با این غول اقتصادی آسیا را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کند.

انتظار می‌رود موضوع‌های مربوط به ایران، روسیه و کره شمالی نیز در سخنرانی روز دوشنبه مطرح شوند. پیش از این وب‌سایت انگلیسی «صدای آمریکا» گزارش داده بود که در این راهبرد تازه، علاوه بر تهدیدهای روسیه و چین، بر «تهدیدهای کشورهایی چون ایران و کره شمالی» نیز تاکید خواهد شد.

اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، ۲۱ آذر ماه گفته بود راهبرد تازه، بر محافظت از ایالات متحده، افزایش رفاه و آسایش کشور، حفظ صلح از طریق قدرت و گسترش نفوذ آمریکا متمرکز خواهد بود.

به گفته آقای مک‌مستر «اقدامات ما برای کسب اطمینان به حاکمیت قانون، حق حاکمیت کشورهای همسایه، و حمایت از صلح، ثبات و امنیت جمعی پس از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، باید بیش از هر زمان دیگری باشد».

مقام‌های دولتی به رسانه‌ها گفته‌اند مک‌مستر و معاون او دینا پاول، بر تهیه راهبرد تازه نظارت کرده‌اند و خود سند را نادیا شادلو، مکتوب کرده‌است.

راهبرد امنیت ملی آمریکا، یک سند رسمی‌ست، که رئیسان جمهوری ایالات متحده، معمولا هر چهار سال یک‌بار آن را اعلام می‌کنند. اعلام مستند این راهبرد از زمان رونالد ریگان رواج پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG