لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

انتقاد ترامپ از چین به دلیل ناتوانی در اعمال نفوذ بر کره شمالی


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نهم آذرماه از رویکرد دیپلماتیک چین در اعمال نفوذ بر کره شمالی برای توقف برنامه موشکی و هسته ای این کشور، انتقاد کرده است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است، چین می بایست اقدامات بیشتری برای محدود کردن عرضه نفت به کره شمالی انجام دهد.

دونالد ترامپ یک روز پس از گفت وگو با رییس جمهوری چین در توییتر خود نوشته است: فرستاده چین که به تازگی از کره شمالی بازگشته است، به نظر می رسد که هیچ تاثیری بر مرد کوچک راکتی نگذاشته است.

دونالد ترامپ روز گذشته رهبر کره شمالی را «مرد کوچک راکتی» و «توله سگ بیمار» توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه توییت خود تصریح کرده است: باور این موضوع سخت است که چگونه ارتش و مردم (کره شمالی) زندگی در چنین شرایط وحشتناکی را تحمل می کنند. روسیه و چین نیز این پرتاب (موشک) را محکوم کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در همین روز ضمن استقبال از فعالیت های چین در قبال کره شمالی، تاکید کرده است که پکن می تواند اقدامات بیشتری برای فشار بر پیونگ یانگ انجام دهد.

رکس تیلرسون که در واشینگتن و در ساختمان وزارت خارجه این کشور با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: چینی ها اقدامات زیادی انجام داده اند. ما فکر می کنیم آنها می توانند اقدامات بیشتری انجام دهند. ما از آنها خواسته ایم که محدودیت برای (صادرات) نفت قائل شوند، نه این که به طور کامل آن را قطع کنند.

در همین مینه، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز گذشته گفت که دونالد ترامپ ازرییس جمهوری چین خواسته است که جریان نفت به کره شمالی را قطع کند.

چین مهم ترین متحد کره شمالی محسوب می شود و علاوه بر مرزهای مشترک،کره شمالی مبادلات تجاری گسترده ای با چین دارد.

به گزارش رویترز، موشک قاره پیمایی که کره شمالی روز چهارشنبه آزمایش کرد، به ارتفاع جوی در حدود ۴۴۷۵ کیلومتری رسید و توانست در مدت ۵۳ دقیقه پرواز خود مسیری ۹۶۰ کیلومتری را طی کند.

دولت کره شمالی نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، موشکی را آزمایش کرده،‌ «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

نیکی هیلی همچنین روز گذشتهاز همه کشورهای جهان خواست روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با پیونگ‌یانگ قطع کنند.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با این درخواست آمریکا مخالفت کرد و آن را «منفی» خواند. وی با تکرار سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، همچنین افزوده که مسکو بارها گفته‌است افزایش فشارها از طریق تحریم‌ها کارایی خود را از دست داده‌است.

کاخ کرملین نیز روز چهارشنبه هفته جاری، آزمایش موشکی جدید کره شمالی را واکنشی تحریک‌آمیز نامید و از طرفین ماجرا خواست آرامش خود را حفظ کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هم در نشست اضطراری شورای امنیت از کره شمالی خواسته آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

وی همچنین از آمریکا و کره جنوبی نیز خواسته به دلیل وضعیت منطقه از برگزاری رزمایش مشترک در ماه دسامبر خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG