لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

امانوئل مکرون: جهان در مقابله با گرمایش زمین در حال شکست خوردن است


 آقای مکرون گفت علوم جدید هر روزه خطرات گرمایش را برای سیاره ما برملا می‌کنند.
آقای مکرون گفت علوم جدید هر روزه خطرات گرمایش را برای سیاره ما برملا می‌کنند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در یک سخنرانی خطاب به ده‌ها رهبر جهانی و مدیران شرکت‌های بزرگ اقتصادی گفت: «ما در مقابله با گرمایش زمین در حال شکست خوردن هستیم».

او افزود: «ما با سرعت کافی عمل نمی‌کنیم. همه ما باید اقدام کنیم».

رییس‌جمهوری فرانسه تلاش می‌کند به توافق بین‌المللی پاریس که دو سال پیش به دست آمد و تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، برای خروج آمریکا از این توافق تضعیف شده است روح تازه‌ای ببخشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مکرون گفت علوم جدید هر روزه خطرات گرمایش را برای سیاره ما برملا می‌کنند.

او گفت: «ما در این مبارزه در حال شکست خوردن هستیم» و از رهبران جهان، وزرا و مدیران شرکت‌های بزرگ خواست که فصل جدیدی از مقابله با گرمایش زمین را آغاز کنند.

مصوبات اجلاس روز سه‌شنبه تحت عنوان «یک سیاره» از نظر بین‌المللی لازم‌الاجرا نیستند.

موضوع اصلی این اجلاس اختصاص بودجه بیشتر از سوی دولت‌ها و شرکت‌های مالی خصوصی و نحوه اعمال فشار سرمایه‌گذاران بر شرکت‌های بزرگ برای سمت‌گیری به سوی راهکارهای مناسب‌تر برای محیط زیست جهان است.

بیش از ۲۰۰ نهاد سرمایه‌گذاری با دارایی حدود ۲۶ تریلیون دلار روز سه‌شنبه اعلام کردند که به شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند فشار خواهند آورد تا با گرمایش زمین مقابله کنند.

آن‌ها می‌گویند این روش بهتر از قطع سرمایه‌گذاری در آن شرکت‌هاست که عبارتند از شرکت بزرگ نفتی اکسون موبایل، شرکت بزرگ ذغال سنگ هند و شرکت‌های نفتی و پتروشیمی چین.

در یک رویداد جداگانه، معاون ریاست کمیسیون اروپا گفت این نهاد در مورد افزایش سرمایه برای طرح‌های مناسب برای محیط زیست و سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها در این عرصه‌ها ارزیابی مثبتی دارد.

این اقدام بخشی از طرح‌های گسترده‌تری است که اتحادیه اروپا قرار است تا سال ۲۰۳۰ برای کاهش ۴۰ درصد از تولید سوخت‌های کربنی به اجرا بگذارد. تخمین زده می‌شود که سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها حدود ۱۸۰ میلیارد یورو باشد.

تحت تاثیر گرمایش زمین، رسیدن دمای جو زمین به یک رکورد جدید و آب شدن یخ‌های مناطق قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاهای جهان موارد وقوع طوفان‌های شدید، سیلاب‌های ویرانگر و خشکسالی‌های گسترده افزایش یافته است.

کشورهای در حال توسعه می‌گویند کشورهای ثروتمند به تعهد سال ۲۰۰۹ خود که طبق آن قرار بود سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به آن کشور‌ها پرداخت شود، عمل نکرده‌اند.

یکی از مسئولان بخش محیط زیست سازمان خیریه «کریستیان ایدز» گفت: «قطعه گم شده این پازل فقدان کمک مالی به کشورهای فقیر برای در پیش نگرفتن مسیر مصرف سوخت‌های فسیلی است که قبلا در کشورهای ثروتمند حاکم بوده است».

کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود ۹ میلیارد یورو در طرح‌های مربوط به کشاورزی و تولید انرژی قابل بازیافت در کشورهای آفریقایی و همسایگان اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

رهبران حدود ۵۰ کشور جهان از جمله روسای‌جمهوری مکزیک، چاد، بولیوی و هائیتی که در معرض تغییرات جوی ناشی از گرمایش جو زمین هستند در اجلاس روز سه‌شنبه پاریس شرکت کردند.

دولت آمریکا فقط تعدادی از دیپلمات‌های خود از سفارت این کشور در پاریس را به اجلاس فرستاده است. اما لئوناردو دی کاپریو و آرنولد شوارتزنگر ستارگان سینما، و جری براون فرماندار ایالت کالیفرنیا، رهبر ششمین اقتصاد بزرگ جهان، با شرکت در این اجلاس خواهان اقدامات بیشتری شدند.

آقای مکرون روز قبل از برگزاری این اجلاس با اهدای ۱۸ فرصت تحقیقاتی به دانشوران محیط زیست که اکثر آنها اکنون در آمریکا مشغول فعالیت هستند از آنها خواست برای ادامه کار به فرانسه بیایند.

XS
SM
MD
LG