لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

روسیه ادعا کرد که مناطق بیشتری را در شرق اوکراین تصرف کرده است


دولت‌های غربی قرار است صدها دستگاه تانک و نفربر زرهی برای اوکراین ارسال کنند ولی رسیدن این سلاح‌ها به خط مقدم جبهه ممکن است ماه‌ها طول بکشد
دولت‌های غربی قرار است صدها دستگاه تانک و نفربر زرهی برای اوکراین ارسال کنند ولی رسیدن این سلاح‌ها به خط مقدم جبهه ممکن است ماه‌ها طول بکشد

ارتش روسیه ادعا کرد که روز دوشنبه ۱۰ بهمن در یک نبرد سنگین و بی‌وقفه در شرق اوکراین به بزرگترین پیشروی خود طی یک ماه گذشته دست يافته است.

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در این حملات از امواج انسانی استفاده می‌کند که نشانه ارزش قائل نبودن برای جان سربازان آن کشور است.

فرماندار منصوب‌شده روسیه در بخش اشغالی ایالت دونتسک ادعا کرد که ارتش روسیه توانسته است بخشی از ووهلدار، یک شهر معدنی و ویران را که از زمان شروع جنگ از پایگاه های ارتش اوکراین بوده است، تصرف کند.

روز یکشنبه نیز فرمانده نیروهای شرکت امنيتی خصوصی واگنر گفت مزدوران این شرکت توانسته‌اند یک روستا در حومه شمال شهر باخموت که طی ماه‌های اخیر هدف حملات سنگین ارتش روسیه بوده است را تصرف کنند.

اوکراین می‌گوید حملات ارتش روسیه در ووهلدار و شمال باخموت را دفع کرده است. خبرگزاری‌های بین‌المللی نمی‌توانند به‌طور مستقل ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند. ولی گزارش‌های دریافت شده از محل درگیری‌ها نشان‌دهنده پیشروی روسیه در این جبهه است که طی دو ماه گذشته تغییر چندانی در آن دیده نمی‌شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در پیام ویدئویی غروب یکشنبه خود گفت وضعیت در باخموت، ووهلدار و سایر نقاط در جبهه دونتسک بسیار دشوار است و حملات ارتش روسیه به طور مداوم ادامه دارد.

او افزود: «دشمن برای جان سربازان خود ارزشی قایل نیست و به‌رغم تلفات شدید به حملات سنگین خود ادامه می‌دهد».

ووهلدار در جنوب باخموت و در نزدیکی مسیر خط آهنی قرار دارد که ارتش روسیه برای ارسال نیرو و تدارکات به جبهه‌های جنوبی از آن استفاده می‌کند.

میکلا سالاماخا، سرهنگ ارتش اوکراین و تحلیلگر نظامی، به رسانه‌های اوکراینی گفت حملات روسیه به ووهلدار تلفات سنگینی در بر خواهد داشت.

او افزود: «این شهر در ارتفاع قرار دارد و استحکامات دفاعی سنگینی در این جبهه احداث شده است. این حملات شبیه وضعیتی است که در باخموت روی داد، موج پشت سر موج از سربازان روسیه در این حملات از پای در می‌آیند».

دولت‌های غربی قرار است صدها دستگاه تانک و نفربر زرهی برای اوکراین ارسال کنند ولی رسیدن این سلاح‌ها به خط مقدم جبهه ممکن است ماه‌ها طول بکشد. به گفته کارشناسان، تا آن زمان جنگ سنگر به سنگر با تلفات سنگین ادامه خواهد یافت.

ضد حملات ارتش اوکراین از ماه نوامبر متوقف شده است و به‌نظر می‌رسد که از آن زمان ارتش روسیه توانسته است خود را در جبهه‌های شرقی تجدید سازمان کند و ابتکار عمل را به دست بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی از غرب خواست ارسال تجهیزات پیشرفته و سلاح‌های سنگين را تسریع کند تا ارتش اوکراین بتواند وارد حالت تهاجمی شود.

او افزود: «روسیه می‌خواهد جنگ را طولانی و ما را فرسوده کند. بنابراین ما باید از زمان به عنوان سلاح برای کسب برتری استفاده کنیم».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت ارسال سلاح‌های سنگین و پیشرفته «به دخالت مستقیم‌تر اعضای ناتو در جنگ منجر خواهد شد ولی روی روند جنگ تاثیری نخواهد داشت».

پژوهشکده مطالعات جنگ روز دوشنبه گفت دلیل توقف ضد حملات اوکراین در ماه نوامبر عدم ارسال سلاح‌ها و تجهیزات ضروری از سوی کشورهای غربی طی سال گذشته است.

این پژوهشکده افزود: «این وضعیت به ارتش روسیه امکان داده که خود را در برابر ضدحمله‌های اوکراین در آینده تقویت و در جبهه باخموت پیشروی کند. با این همه، در صورت دریافت تسلیحات ضروری که کشورهای غربی وعده داده‌اند، اوکراین هنوز هم قادر است مناطق اشغالی را بازپس بگیرد».

در رویدادی دیگر، روزدوشنبه ولودیمیر زلنسکی با مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک در شهر میکلایف در نزدیکی خط مقدم جبهه‌های جنوبی دیدار کرد. این اولین بار است که رئیس‌جمهور اوکراین با یک رهبر خارجی در نزدیکی خط مقدم جبهه دیدار می‌کند.

این شهر در تهاجم اولیه روسیه به مناطق جنوبی اوکراین به تصرف در نیامد و تا قبل از ضد‌حمله‌های موفق ارتش اوکراین در ماه نوامبر توسط روسیه گلوله‌باران می‌شد.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین یک ویدئوی کوتاه از ملاقات دو رهبر در یکی از خیابان‌های شهر میکلایف قبل از ورود آن‌ها به یک بیمارستان برای ملاقات با مجروحان منتشر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG