لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

روسیه می‌گوید «حمله گسترده» اوکراین به دونتسک را ناکام گذاشته است


شلیک توپخانه نیروهای اوکراینی به مواضع روس‌ها در دونتسک
شلیک توپخانه نیروهای اوکراینی به مواضع روس‌ها در دونتسک

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور روز ۱۴ خرداد، حمله گسترده اوکراین در جنوب منطقه دونتسک را دفع کرده و تلفات ۲۵۰ نفری به نیروهای اوکراینی تحمیل کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفت که هدف اوکراین عبور از خطوط دفاعی در «آسیب‌پذیرترین بخش خط مقدم» نیروهای روسیه بود که به گفته او به نتیجه نرسید و ناکام ماند.

ایگور کوناشنکوف خبر داد این حمله صبح روز بکشنبه ۱۴ خرداد در پنج ناحیه خط مقدم آغاز شد و اوکراین در این حمله از شش واحد مکانیزه و دو گردان تانک استفاده کرده بود.

همچنین ادعا شده که روسیه ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۶ تانک، سه خودروی نفربر جنگی و ۲۱ خودروی زرهی را نابود کرده است که به شکل مستقل قابل تایید نیست.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داده که والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، در زمان حمله «در یکی از مقرهای فرماندهی خط مقدم» حضور داشته است.

اوکراین هنوز به این ادعا پاسخ نداده، اما روز یکشنبه ستاد کل نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد روسیه تلاش‌های نظامی خود را بر اشغال کامل لوهانسک و دونتسک متمرکز کرده است.

در بیانیه این ستاد آمده که در همین روز نیروهای روسیه «۲۳ حمله» انجام دادند که همگی توسط یگان‌های دفاعی اوکراین دفع شدند. این ادعا نیز به شکل مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

دونتسک یکی از چهار منطقه اوکراین است که روسیه سال گذشته همراه با لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به خاک خود ضمیمه کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بارها تاکید کرده که کشورش آماده آغاز ضدحمله برای آزادسازی مناطقی از اوکراین است که به اشغال روسیه درآمده‌اند. هرچند او در ویدیویی که شامگاه ۱۴ خرداد منتشر کرد، به حمله مورد ادعای روسیه هیچ اشاره‌ای نکرد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که در منطفه مرزی بلگورود روسیه، نبرد میان ارتش این کشور و یگان‌های نیروی داوطلب اوکراین بالا گرفته است و گفته می‌شود چهار هزار غیرنظامی به مناطق امن منتقل شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که توانسته مانع عبور «یک گروه خرابکاری و شناسایی تروریست‌های اوکراینی» از رودخانه‌ای در نزدیکی شهر شود.

در منطقه بلگورود از مدتی پیش نبرد میان طرفین ادامه دارد و مسکو در این زمینه کیف را مقصر می‌داند.

در نخستین ساعت‌های صبح ۱۵ خرداد، یکی از تاسیسات برق در این منطقه مورد حمله یک پهپاد قرار گرفت و طعمه حریق شد.
گروه‌هایی با نام «سپاه داوطلب روسیه» و «لژیون آزادی برای روسیه» هرچند شامل نیروهای ملی‌گرای روسیه هستند، اما به نفع اوکراین می‌جنگند.

چند تن از گروه سپاه داوطلب روسیه روز ۱۴ خرداد ویدیویی منتشر کردند که در آن ادعا می‌شد چند تن از سربازان ارتش روسیه را به اسارت گرفته‌اند و تهدید کردند که این سربازان را تحویل اوکراین خواهند داد، اما اوکراین به این موضع‌گیری واکنش نشان نداده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های لهستان گزارش داده‌اند که برخی لهستانی‌ها هم در منطقه بلگورود علیه روسیه می‌جنگند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، خبرگزاری آلمان؛ ع.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG