لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

مسکو: آمریکا درصدد بازرسی از کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو است


کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو
کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفته است، ماموران پلیس فدرال آمریکا درصددند پس از تعطیلی کنسولگری سان‌فرانسیسکو،این مکان دیپلماتیک را مورد بازرسی قرار دهند.

در ادامه تنش دیپلماتیک بین واشینگتن و مسکو، وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو و دو دفتر این کشور در واشینگتن‌دی‌سی و نیویورک‌ را صادر کرد و تا روز شنبه دوم سپتامبر برای تخلیه این مکان های دیپلماتیک مهلت داد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره این اقدام آمریکا گفته است، مسکو پس از ارزیابی، واکنش شدید متقابل نشان خواهد داد.

در همین حال، ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفته است: سرویس ویژه آمریکا قصد دارد ساختمان کنسولگری در سان فرانسیسکو و همچنین منازل کارمندان در این مکان دیپلماتیک را در دوم سپتامبر مورد بازرسی قرار دهد، این در حالی است که این کارمندان مصونیت دیپلماتیک دارند.

ماریا زاخاروف اضافه کرده است: به خانواده و کارمندان گفته شده است که ظرف ۱۰ تا ۱۲ ساعت ساختمان را ترک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است، مسکو حق اقدامات متقابل را برای خود محفوظ می داند.

در همین حال گزارش حاکی است که خروج دود از دودکش شومینه کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو باعث حضور آتش نشانان در مقابل این کنسولگری شده است.

به گزارش رسانه های، آتش نشانان در این شهر تایید کرده اند که کارکنان این کنسولگری در حال سوزندان برخی از اشیا هستند.

به گزارش «سی ان ان» یک مقام روس درباره خروج دود از دودکش کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو گفته است: جای نگرانی نیست، قرار نیست پاپ انتخاب بشود.

در همین زمینه گزارش هایی از سوختن اشیا در ساختمان وابسته به سفارت روسیه در واشینگتن دی سی نیز منتشر شده است.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف هم تلویحا گفته است که احتمال کاهش تعداد بیشتری از دیپلمات های آمریکایی در روسیه وجود دارد.

با این حال، وزیر امور خارجه روسیه گفته است، مسکو امیدوار است که روابط با واشینگتن بهبود یابد.

طبق این گزارش آقای لاوروف مخالفان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را مسئول تیره شدن روابط دو کشور دانسته است.

وی گفته است: می خواهم بگویم همه این داستان اقدامات متقابل را ما شروع نکردیم.

سرگئی لاوروف اضافه کرده است: این اقدامات از جانب دولت باراک اوباما آغاز شد تا رابطه آمریکا و روسیه را تضعیف کند و اجازه ندهد ایده های سازنده دونالد ترامپ پیشرفتی داشته باشند یا مانع تحقق وعده های انتخاباتی او بشوند.

دولت اوباما در دی‌ماه سال گذشته دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

مقام‌های دولت اوباما همچنین در همان زمان دو ساختمان متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را نیز بستند.

این در حالی است که روسیه ماه گذشته در واکنش به تحریم‌های کنگره ایالات متحده علیه مسکو از دولت آمریکا خواست از شمار دیپلمات‌ها و کارمندان خود در روسیه بکاهد و تعداد آنها را به ۴۵۵ نفر یعنی تعداد دیپلمات های روس در آمریکا تقلیل دهد.

XS
SM
MD
LG