لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

حمایت نماینده روسیه از طرح فرانسه برای رفع تنش میان ایران و آمریکا


میخاییل اولیانوف (راست) در حال گفت‌وگو با نماینده ایران در آژانس اتمی
میخاییل اولیانوف (راست) در حال گفت‌وگو با نماینده ایران در آژانس اتمی

در واکنش به روند افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، از آمریکا خواست به طرح فرانسه در رابطه با ایران تن دردهد.

فرانسه اخیرا مذاکراتی با ایران و آمریکا پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و موضوع تحریم‌ها آغاز کرده و پیشنهاد داده است یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران راه‌اندازی شود.

فرانسه می‌گوید که در مقابل ایران نیز باید به تمام تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

ایران نیز به نوبه خود درخواست معافیت آمریکا برای صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را مطرح کرده است.

با این حال برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، اعلام کرد که از این پس دیگر معافیت نفتی در کار نخواهد بود.

آقای هوک در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با خبرنگاران حتی در وجود پیشنهادی از طرف فرانسه نیز ابراز شک و تردید کرد.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد.


در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در پایتخت اتریش، در یک پیام توییتری گفت: «جنگ تجاری به امری متداول در جهان امروز تبدیل شده است، اما در مورد ایران، موضوع فرق می‌کند: تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها در قبال محدودیت کمتر هسته‌ای. هیچ کس از این رقابت سود نمی‌برد. زمان آن رسیده که بر اساس ایده‌های فرانسه به وضعیت عادی برگردیم.»

در این میان، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز طی هفته‌های گذشته تحریم‌هایی علیه شرکت‌ها و کسانی اعمال کرده که سعی در دور زدن تحریم‌ها به سود ایران داشته‌اند.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه هفته جاری نیز اعلام کرد سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده شده‌اند.

آمریکا می‌گوید از سیاست «فشار حداکثری» عقب نخواهد کشید و اگر ایران مایل به حل مناقشه هسته‌ای باشد، بهتر است بدون واسطه و مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شود.

در این میان، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، ضمن محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا درخصوص قرار دادن دو مرکز پژوهشی و سازمان فضایی در فهرست تحریم‌ها، این اقدام را برخلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت‌ها در فضای ماوراء جو دانست.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «آمریکا، دو مرکز تحقیقاتی و سازمان فضایی ایران را تحریم کرده است. اینجا در وین، سازمان فضایی ایران به طور نزدیک با دیگر شرکای خود در کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو سازمان ملل) برای دستاوردهای چند جانبه کار کرده است.»

وی افزود این نیز یک اقدام یک‌جانبه و غیرقانونی دیگر از سوی آمریکا است که برخلاف اصول حاکم بر فعالیت دولت‌ها در فضای ماوراء جو، از جمله همکاری میان دولت‌ها در فضا و دسترسی به فضا «برای همه می‌باشد».

در این زمینه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا گفته بود که واشینگتن به ایران اجازه نمی‌دهد از برنامه فضایی خود به عنوان پوشش «برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک» استفاده کند.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG