لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

روسیه: احتمال لغو تحریم‌های اساسی علیه ایران از ماه آینده


میخائیل اولیانوف می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای احتمالا ۱۰ روز دیگر از سر گرفته شود
میخائیل اولیانوف می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای احتمالا ۱۰ روز دیگر از سر گرفته شود

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، می‌گوید ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده و احتمالا تحریم‌های اساسی آمریکا علیه ایران از ماه آینده، اوت، برداشته می‌شود.

وی روز یکشنبه ۲۰ تیرماه در مصاحبه با روزنامه کومرسانت روسیه در ادامه گفت چندین مساله «حساس سیاسی» باقی‌مانده که یکی از آنها احتمال تکرار خروج آمریکا از برجام در آینده است و آمریکایی‌ها می‌گویند از لحاظ حقوقی نمی‌توانند اطمینان دهند که وضعیتی شبیه خروج واشینگتن از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اتفاق نخواهد افتاد.

آقای یولیانوف سپس عنوان کرد که نمی‌تواند درباره جزئیات دیگر مسائل باقی‌مانده اطلاع‌رسانی کند، اما وی به تازگی گفته بود دولت ایران اصرار دارد تحریم‌های آمریکا علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای و نهادهای زیرنظر بیت رهبری لغو شود.

این مقام روس همچنین هشدار داد که فشارهای آمریکا می‌تواند نتیجه کاملا معکوس دهد و گفت دولت جو بایدن به طور کلامی اعلام آمادگی کرده است که در صورت بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای، تحریم‌ها را لغو کند.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد انجام شد و هنوز معلوم نیست طرفین کی به میز مذاکره بازخواهند گشت.

آقای اولیانوف می‌گوید با توجه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت جدید، دقیقا معلوم نیست مذاکرات کی از سر گرفته شود، اما احتمالا ۱۰ روز دیگر یا حتی دیرتر این اتفاق بیفتد.

وی همچنین درباره عدول ایران از تعهدات هسته‌ای گفت روسیه همواره نسبت به این موضوع اظهار تاسف کرده، اما اگر کارها بدین منوال پیش رود، ایران گام‌های بیشتری برخواهد داشت.

ایران در واکنش به خروج دولت پیشین ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه آن، به طور گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است.

با استفاده از گزارش‌های اسپوتنیک، تاس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG