لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

دبیرکل ناتو: گلوله‌باران سنگین باخموت ممکن است شروع تهاجم جدید روسیه باشد


ارتش روسیه از روز پنجم اسفند پارسال (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد
ارتش روسیه از روز پنجم اسفند پارسال (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد

دبیرکل ناتو روز دوشنبه ۲۴ بهمن گفت که گلوله‌باران سنگین شهر باخموت در شرق اوکراین ممکن است آغاز یک تهاجم اساسی از سوی ارتش روسیه در آستانه سالگرد جنگ در اوکراین باشد.

وزرای دفاع چندین کشور حامی اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، قرار است روز سه‌شنبه در نشستی در بروکسل احتمال ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین را بررسی کنند. اوکراین خواستار دریافت سلاح‌های دوربرد بیشتر و جنگنده است.

ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که حد نصاب انبار کردن مهمات توسط کشورهای عضو را افزایش خواهد داد چون سرعت مصرف مهمات توسط ارتش اوکراین بسیار بیشتر از میزانی است که کشورهای غربی می‌توانند تولید کنند.

ینس استولتنبرگ همچنین تصریح کرد که در جلسه روز سه‌شنبه به احتمال فراوان موضوع جنگنده‌ها مطرح خواهد شد ولی در حال حاضر اوکراین به کمک‌های سریع نیاز دارد.

تحت تاثیر حدود یک سال جنگ در اوکراین انبار مهمات اعضای ناتو به شدت کاهش یافته است. در همین زمینه، یک دیپلمات اروپایی تصریح کرد: اگر بنا باشد «اروپا با روسیه بجنگد مهمات برخی از کشورها ظرف چند روز تمام خواهد شد».

بنابر اعلام فرماندهان ارتش اوکراین، نیروهای این کشور که چند ماه در جبهه باخموت مقاومت کرده‌اند خود را برای یک تهاجم زمینی جدید آماده می‌کنند.

یکی از فرماندهان ارشد یگان‌های مستقر در منطقه گفت که استحکامات دفاعی در باخموت تقویت شده و فقط پرسنل نظامی اجازه ورود به شهر را دارند. به گفته این مقام نظامی، افراد غیرنظامی که قصد دارند از شهر خارج شوند باید زیر آتش سنگین ارتش روسیه حرکت کنند.

باخموت در دو ماه گذشته کانون اصلی حملات روسیه در جبهه‌های شرقی بوده و تصرف آن می‌تواند موقعیت ارتش این کشور در ایالت دونتسک را تقویت کند و همچنین، خطوط ارتباطی و تدارکاتی اوکراین را به خطر بیاندازد.

ينس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «واقعیت این است که ما شاهد شروع یک تهاجم مهم روسیه هستیم. ما شاهد هستیم که ولادیمیر پوتین با اعزام هزاران نیروی دیگر به جبهه‌های جنگ، ضریب تلفات بسیار بالایی را پذیرفته است».

گزارش‌های مختلف حاکی است نیروی اصلی در حملات به باخموت، نفرات شرکت امنیتی-خصوصی واگنر هستند و طی هفته‌های گذشته پیشروی اندک اما پیوسته‌ای داشته‌اند.

بر اثر گلوله‌باران سنگینی که از بامداد دوشنبه شروع شد وضعیت مدافعان اوکراینی بدتر شده است. به گفته یک فرمانده اوکراینی، «تمامی شهر و حومه آن و منطقه بین باخموت و کوستیانتینیفکا در جنوب غربی اين شهر به شکل جنون‌آمیزی گلوله‌باران می‌شود».

او افزود: «هنوز حمله‌ای به مرکز شهر باخموت صورت نگرفته است با وجود این، نیروهای اوکراینی برای مقابله با هر حمله‌ای آماده هستند».

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه بدون ارائه جزییات اعلام کرد که نیروهای این کشور چند کیلومتر پیشروی کرده‌اند.

از سوی دیگر، ارتش اوکراین خبر داد که طی چند روز گذشته علاوه‌بر باخموت، حملات ارتش روسیه در استان‌های خارکیف، لوهانسک و زاپوریژیا را دفع کرده است.

فرماندار استان لوهانسک گفت: «آمادگی برای مقابله با حملات سنگین‌تر در جريان است. در روزهای اخیر گلوله‌باران، حملات هوایی و حملات زمینی توسط واحدهای کوچک افزایش یافته و منتظریم که حملات مداوم و طولانی روسیه شروع شود».

خبرگزاری‌های بین‌المللی به دلیل عدم دسترسی به جبهه‌ها نمی‌توانند ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند.

همزمان، سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه در پنجم اسفند گذشته مرگ هفت هزار و ۱۹۹ غیرنظامی و مجروح شدن ۱۱ هزار و ۷۵۶ نفر را ثبت کرده است که عامل اصلی آن گلوله‌باران، شلیک موشک و حملات هوایی بوده است.

این نهاد تاکید کرد که آمار دقیق تلفات بیشتر از این است.

XS
SM
MD
LG