لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

اولیگارش روسی: تا سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت


صف شهروندان روس مقابل یک بانک برای گرفتن پول(عکس از آرشیو)
صف شهروندان روس مقابل یک بانک برای گرفتن پول(عکس از آرشیو)

یک اولیگارش نزدیک به کرملین و تحریم شده از طرف آمریکا می‌گوید تا سال آینده میلادی روسیه پولی در دست نخواهد داشت و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

آلگ دریپاسکا، اولیگارش روسی با ۳ میلیارد دلار دارایی و غول صنعت آلومینیوم روسیه که فروردین ۱۳۹۷ توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده، می‌گوید تا سال ۲۰۲۴ روسیه منابع مالی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و ما نیازمند سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

اظهارات روز شنبه ۱۳ اسفند او که حتی در خبرگزاری دولتی «تاس» بازتاب یافته، در تضاد با ادعاهای هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است که از عملکرد و مقاومت اقتصادی کشور مقابل تحریمهای غرب ستایش کرده بود.

گزارش‌های رسمی کرملین نیز مدعی است که تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته میلادی تنها ۲.۱ درصد کاهش یافته است که بسیار پایین‌تر از رقمی است که در آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین و تحریمهای غرب پیش‌بینی می‌شد.

در این میان، اتحادیه اروپا نیز دو روز پیش گزارش تجارت با روسیه را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۲۷ عضو این اتحادیه که پیشتر سهمی ۳۸ درصدی در کل صادرات روسیه داشتند، وارداتشان از این کشور را از نزدیک ۲۳ میلیارد یورو در مارس پارسال به ۱۰.۳ میلیارد یورو در دسامبر همان سال کاهش داده‌اند که نشان از افت ۵۳ درصدی واردات اتحادیه اروپا از روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی کرملین به اوکراین است.

البته آمارهای گمرکی کشورهایی نظیر چین و هند نیز نشان می‌دهد رشد وارداتشان از روسیه بخشی از افت صادرات روسیه به اتحادیه اروپا را جبران کرده است.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که اگرچه وارداتش از روسیه را طی سال گذشته میلادی ۴۳ درصد افزایش داده، اما ارزش کل وارداتش از این کشور ۱۱۴ میلیارد دلار بوده است، در حالی که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ و پیش از تحریم‌ها علیه روسیه، بیش از ۱۵۸ میلیارد دلار واردات از این کشور داشت.

آمارهای وزارت اقتصاد هند نیز نشان می‌دهد واردات این کشور از روسیه در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۳۳۷ درصدی به بیش از ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

آقای دریپاسکا در ادامه گفته است سرمایه‌گذاران خارجی، خصوصا از کشورهای «دوست» نقش بزرگی در ورود سرمایه به روسیه می‌توانند ایفا کنند و ورود آنها نیز نیازمند این است که دولت شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را جذاب‌تر کند.

امید به جذب سرمایه خارجی در حالی است که کشورهای غربی تاکنون بیش از ۱۱ هزار فرد و نهاد روسی را طی یک سال گذشته تحریم کرده و ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کرملین مسدود شده است.

آخرین گزارش رسمی دولتی روسیه نیز نشان می‌دهد درآمدهای دولت در ژانویه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۳۵ درصد افت داشته و هزینه‌ها ۵۹ درصد جهش کرده است. بدین ترتیب تنها در ماه ژانویه، دولت ۲۳.۳ میلیارد دلار کسری بودجه بار آورده است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، شورای اروپایی، گمرک چین، وزارت اقتصاد هند. د.خ
XS
SM
MD
LG