لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

اعزام صدها پلیس نظامی روسیه به سوریه برای استقرار در مرز با ترکیه


نیروهای پلیس نظامی روسیه در شهر کوبانی در شمال شرقی سوریه
نیروهای پلیس نظامی روسیه در شهر کوبانی در شمال شرقی سوریه

روسیه در چارچوب توافق خود با ترکیه در خصوص شمال شرقی سوریه روز جمعه ۳۰۰ مامور نظامی پلیس و ۲۰ خودرو زرهی به سوریه فرستاده است.

به گزارش رویترز این نیروها قرار است در منطقه و نوار مرزی سوریه با ترکیه مستقر شوند.

براساس توافق رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سه شنبه در بندر سوچی نیروهای «یگان‌های مدافع خلق»، نیروهای نظامی کرد سوریه، از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور می‌شوند و نیروهای پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه در طول نوار موسوم به امنیتی مستقر خواهند شد.

اینترفکس به نقل از منابع وزارت دفاع روسیه نوشته است، نیروهای پلیس نظامی روسیه از منطقه جمهوری چچن این کشور به سوریه اعزام شده‌اند و قرار است به تخلیه نیروهای کرد و تجهیزات آنها به ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه کمک کنند.

طبق توافق ده ماده‌ای پوتین- اردوغان، واحدهای نظامی یگان‌های مدافع خلق، شاخه عمده نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، همراه با تجهیزات نظامی‌شان باید ظرف شش روز انجام شود.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی تروریستی می داند و می‌گوید این گروه به حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» وابسته است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم گفته است: نیروهای و تجهیزات روسی و همچنین نیروهای گارد مرزی سوریه هم اکنون براساس برنامه در حال استقرار در منطقه امنیتی هستند.

سخنگوی کاخ کرملین هشدار داده است، چنانچه نیروهای « یگان‌های مدافع خلق» طبق برنامه منطقه امنیتی را تخلیه نکنند٬ توسط نیروهای نظامی ترکیه از بین خواهند رفت.

طبق این توافق، نیروهای روسی و سوری در مناطق مرزی که قبلا نیروهای آمریکایی حضور داشتند مستقر خواهند شد و برای نخستین بار نیروهای روسیه به شرق فرات خواهند رسید.

در نتیجه این توافق مناطق مهمی از سرزمین‌های کردنشین سوریه که در هفت سال اخیر جزو «روژآوا» بخش خودگردان کرد این کشور محسوب می‌شد، از کنترل آنها خارج می‌شود.

شبه‌نظامیان کرد از جمله باید شهرهای منبج و تل‌رفعت را تخلیه کنند.

این توافق یک پیروزی نسبی برای ترکیه نیز هست هر چند که خواسته این کشور برقراری یک نوار امنیتی تا عمق چهار برابر بود.

توافق روسیه- ترکیه ساعاتی پیش از آن بدست آمد که قرار بود نیمه شب سه‌شنبه مهلت پنج روزه کردهای سوریه برای اجابت خواسته‌های ترکیه به پایان برسد اما طبق این توافق، آتش‌بس برای بیش از شش روز دیگر تمدید شد تا شبه‌نظامیان کرد منبج و تل‌رفعت را تخلیه کنند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG