لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

لاوروف می‌گوید درآمدهای حاصل از فروش منابع انرژی روسیه در سال جاری افزایش می‌یابد


سرگئی لاوروف گفته است، روسیه بازارهای جایگزینی برای فروش منابع انرژی دارد.
سرگئی لاوروف گفته است، روسیه بازارهای جایگزینی برای فروش منابع انرژی دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه با اشاره به این که « تحریم‌های غرب هیچ تاثیری بر صادرات نفت» این کشور نخواهد داشت، پیش‌بینی کرد که جهش بزرگی در درآمدهای حاصل از فروش منابع انرژی روسیه در سال ۲۰۲۲ حاصل شود.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، سرگئی لاوروف در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بوسنی تاکید کرده است با توجه به سطح قیمتی که در نتیجه سیاست‌های غرب در عرصه جهانی به وجود آماده است، مسکو هیچ کسری بودجه‌ای نداشته است.

او در ادامه گفته است، برعکس، امسال سود حاصل از صادرات منابع انرژی‌ ما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه گذشته در راستای تشدید فشار حداکثری بر روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین توافق کردند که واردات نفت از روسیه را تا پایان سال ۹۰ درصد کاهش دهند.

سرگئی لاوروف گفته است: «نفت به طور کلی از سیاست پیروی نمی‌کند، بلکه برای آن تقاضا وجود دارد... ما بازارهای جایگزینی برای فروش (نفت) داریم و در حال حاضر در حال افزایش فروش هستیم.»

ارل میشل، رئیس شورای اروپا روز دوشنبه گفته بود، توافق اعضای اتحادیه اروپا بر سر ممنوعیت واردات نفت روسیه باعث می‌شود که دسترسی روسیه به یک منبع بزرگ مالی برای تامین مالی ماشین جنگی خود قطع شود.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال تاکنون پنج دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده است. اما از آنجا که بسیاری از کشورها اروپایی به واردات نفت خام از روسیه وابسته هستند، برای تحریم نفتی کامل مسکو با مشکلاتی روبه روبه بوده‌اند.

هفته گذشته گزارش‌هایی در خصوص افت «۳۰ درصدی» صادرات نفت و محصولات نفتی ایران طی سه ماه گذشته به دلیل کاهش چشمگیر خرید نفت چین از ایران منتشر شد. هم چنین مؤسساتی مانند کپلر، تنکرترکرز، بلومبرگ و رویترز گفته بودند، چین در حال خرید نفت از روسیه است.

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۲۸ اردیبهشت در مورد خبر تلاش روسیه برای تصاحب بخشی از بازار نفت ایران از طریق دادن تخفیف‌های بیشتر، این مسئله را انکار نکرد و مدعی شد که «روسیه تخفیف‌هایی برای خریداران نفت در نظر گرفته، اما با توجه به تحریم‌هایی که از طرف غربی‌ها علیه این کشور اعمال شده است، پیدا کردن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد».

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه گزارش داد که روسیه از روش‌های مورد استفاده ایران برای دور زدن تحریم‌ها، مانند عملیات کشتی به کشتی (انتقال چندباره محموله‌های نفتی در میان نفتکش‌ها برای گم کردن منبع صادرات نفت) جهت صادرات نفت به چین و هند استفاده می‌کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG