لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

روسیه فرمان عقب‌نشینی نیروهای این کشور از شهر «خرسون» را صادر کرد


نیروهای اوکراینی طی چند هفته اخیر به سمت شهر خرسون پیشروی کرده‌اند
نیروهای اوکراینی طی چند هفته اخیر به سمت شهر خرسون پیشروی کرده‌اند

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهارشنبه ۱۸ آبان دستور عقب‌نشینی نیروهای روس از کرانه غربی رودخانه دنیپرو در مجاورت شهر جنوبی خرسون را صادر کرد، امری که در پی حملات نیروهای اوکراین رخ داده و می‌تواند نقطه عطفی در این جنگ باشد.

ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده جنگ اوکراین، طی اظهاراتی که از تلویزیون پخش شد گفت دیگر امکان حفظ زنجیره تامین نیروها در خرسون وجود ندارد. او سپس عنوان کرد که پیشنهاد داده است خطوط دفاعی در کرانه شرقی رود دنیپرو تشکیل شود.

این خبر به‌دنبال پیشروی مدام نیروهای اوکراینی به سمت شهر خرسون طی چند هفته اخیر منتشر شده است. روسیه در نتیجه این پیشروی‌ها بیش از یکصد هزار نفر از ساکنان منطقه را به مکانی دیگر منتقل کرده است.

آقای سوروویکین اظهار داشت: «ما با این اقدام از جان سربازان‌مان محافظت می‌کنیم و ظرفیت جنگندگی واحدهای‌مان را نیز حفظ خواهیم کرد. نگه داشتن آن‌ها در سمت غرب رودخانه کار بیهوده‌ای است. برخی از آن‌ها می‌توانند به جبهه‌های دیگر منتقل شوند».

طی چند هفته اخیر این گمانه‌زنی وجود داشته که مسکو می‌تواند نیروهای خود را از کرانه غربی رود دنیپرو عقب بکشد یا این که وارد یک نبرد خونین شود.

به‌تازگی نیز پل اصلی که به شهر خرسون منتهی می‌شد، منفجر شده است. تصاویر منتشرشده در اینترنت نشان می‌دهد که دهانه پل داریوکا بر روی بزرگراه اصلی شرق خرسون کاملا ویران شده و در رودخانه اینهالتس از شاخه‌های دنیپرو سقوط کرده است.

اوکراینی‌هایی که روز چهارشنبه تصاویر پل ویران‌شده را منتشر کردند می‌گویند که نیروهای روسیه در راستای عملیات عقب‌نشینی خود این پل را منفجر کرده‌اند.

ویتالی کیم، فرماندار اوکراینی منطقه میکولایف که در مجاورت خرسون واقع است، گفته است که نیروهای اوکراینی برخی نیروهای ارتش روسیه را بیرون رانده‌اند.

او در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «نیروهای روسیه شکایت دارند که قبلا از آن‌جا بیرون رانده شده‌اند».

XS
SM
MD
LG