لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

دستور پوتین به وزارت دفاع روسیه در واکنش به آزمایش موشکی آمریکا


به گفته ولادیمیر پوتین، روسیه «قصد ندارد» به یک مسابقه تسلیحاتی دیگر کشیده شود
به گفته ولادیمیر پوتین، روسیه «قصد ندارد» به یک مسابقه تسلیحاتی دیگر کشیده شود

رئیس جمهور روسیه روز جمعه، اول شهریورماه، در واکنش به آزمایش موشکی تازه ایالات متحده در شورای امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، روز جمعه در چارچوب همین جلسه از ارتش روسیه خواسته است تا «برای اقدام متقابل» در واکنش به آزمایش موشکی آمریکا آماده شوند.

آقای پوتین در این جلسه تاکید کرده که روسیه «قصد ندارد» به یک مسابقه تسلیحاتی دیگر کشیده شود، اما در عین حال از وزارت دفاع و دیگر وزارتخانه‌های دولتی خواسته است که «تهدید موشکی تازه آمریکا» را تحلیل و بررسی کنند.

آمریکا روز ۲۸ مرداد خبر از آزمایش یک موشک کروز میان‌برد داد که نخستین آزمایش از این دست پس از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه بود.

پنتاگون گفته بود موشک آزمایش‌شده نوع اصلاح‌شده «موشک تاماهاک» است، که از جزیره سن نیکولاس در کالیفرنیا شلیک شد و بعد از طی مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت به هدف خورد.

در واکنش به این اقدام، روسیه آزمایش موشک کروز توسط آمریکا را «مایه تاسف» خواند و گفت این آزمایش نشان می‌دهد که آمریکا از مدت‌ها پیش، برای خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه موسوم به «آی‌ان‌اف» تدارک دیده است.

اما واکنش روسیه به همین جا ختم نشد. کرملین، مقر حکومت این کشور، روز جمعه اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در این باره جلسه داشته و «بیاناتی مهم» ایراد کرده است.

ساعتی بعد، رسانه‌ها گزارش دادند که ولادیمیر پوتین در جلسه شورای امنیت ملی «هدف واقعی آمریکا» را «ارسال موشک‌های ممنوعه به نقاط مختلف دنیا» برشمرده است.

به گفته ولادیمیر پوتین، ارسال موشک از طرف آمریکا به «منطقه آسیا و اقیانوس آرام» بر «منافع بنیادی» روسیه اثر می‌گذارد، «چرا که این منطقه به مرزهای روسیه نزدیک است».

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، سال گذشته اعلام کرده بود به دلیل «نقض مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد توسط روسیه»، واشینگتن از آن خارج می‌شود. روسیه اتهام نقض این پیمان را رد کرده بود.

آمریکا نهایتا ۱۱ مردادماه سال جاری رسما از پیمان خارج شد، و به تاسی از این کشور روسیه نیز اعلام کرد که از آن خارج می‌شود.

این پیمان ۳۱ سال پیش میان دو کشور امضا شد و دو طرف متعهد شدند از توسعه، تولید و استقرار موشک‌های کروز یا بالیستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG