لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

واکنش منفی مقام دومای روسیه به طرح ائتلاف‌سازی مشاور خامنه‌ای


لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای روسیه
لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای روسیه

در واکنش به طرح پیشنهاد «ائتلاف‌سازی» در مقابل آمریکا از طرف مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، یک مقام بلندپایه در پارلمان روسیه ضمن اشاره به همکاری این کشور با ایران در سوریه، ایجاد یک ائتلاف تازه را غیرضروری دانست.

مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه، در مصاحبه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حضور آمریکا در سوریه، از تمایل ایران برای «ائتلاف‌سازی» در برابر این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی علی خامنه‌ای، همچنین از پاکستان و عراق به عنوان گزینه‌هایی برای ایده ائتلاف‌سازی نام برد.

با این حال لئونید اسلوتْسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای روسیه، در واکنش به این پیشنهاد آن را ضروری ندانست.

به گزارش ایتارتاس روسیه در روز چهارشنبه، آقای اسلوتسکی در توضیح موضع خود خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی و روسیه از پیش با یکدیگر در سوریه برای «مبارزه با تروریسم» همکاری داشته‌اند و به همین دلیل دیگر نیازی به ایجاد یک ائتلاف تازه نیست.

پس از آغاز اعتراضات در سوریه در مخالفت با حکومت بشار در سال ۲۰۱۱ و سپس آغاز جنگ داخلی در این کشور، ابتدا ایران و سپس روسیه از در حمایت از این حکومت درآمده و با تمام قوا از بشار اسد حمایت کردند.

کمک تهران و مسکو به دمشق به اندازه‌ای بوده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان این دو حکومت بشار اسد را از سقوط حتمی نجات دادند و اگر کمک آنها نبود سال‌ها پیش این دچار زوال شده بود.

در ماه‌های گذشته تهران و مسکو و به تاسی از آنها دمشق از پیروزی در برابر «تروریست‌ها» و آزادسازی کشور سخن گفته‌اند. حکومت اسد از ابتدا معترضان به خود را تروریست توصیف کرده است.

یحیی رحیم صفوی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفته بود: «... مسئله جدیدی در حال رخ دادن است و آن تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری آمریکا در غرب رودخانه فرات است.»

او ادامه داد: «باید بتوان به سمت ائتلاف با پاکستان و عراق بر ضد تشنج و تروریست پیش رفت.»

با این حال این مقام بلندپایه در جمهوری اسلامی اشاره‌ای به روسیه نکرده بود.

اما لئونید اسلوتسکی به طرح این پیشنهاد پاسخ داده و گفته است که روسیه باید به فکر سیاست‌های خود باشد.

او گفت: «ما باید روی برنامه خود کار کنیم که البته همیشه و از همه نظر با برنامه ایران یکی نیست.»

این مقام دومای روسیه به «مسئله» گارد مرزی مورد نظر آمریکا که باعث نگرانی مشاور آیت‌الله خامنه‌ای نیز بوده است اشاره‌ای نکرده است.

پیشتر چند کشور منطقه از جمله ترکیه، روسیه و ایران به این راهبرد و تشکیل نیروی مرزی اعتراض کرده و از آن انتقاد کرده‌اند.

با استفاده از ایتارتاس و ایسنا؛ ف. دو.

XS
SM
MD
LG