لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه آن کشور را محکوم کرد


دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید که واشینگتن به یک بازیگر غیرقابل پیش‌بینی در عرصه بین المللی تبدیل شده است
دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید که واشینگتن به یک بازیگر غیرقابل پیش‌بینی در عرصه بین المللی تبدیل شده است

روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه آن کشور را اقدامی «غیرقانونی» خواند و محکوم کرد. با انتشار خبر تحریم‌ها ارزش برابری روبل به نازل‌ترین حد طی دو سال گذشته رسید و به خاطر نگرانی از ادامه اقدامات تنبیهی غرب بازار مالی روسیه دستخوش تلاطم شد.

از سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ به قدرت رسید مسکو تلاش کرده مناسبات سرد آمریکا و روسیه را بهبود بخشد. مقامات آن کشور ملاقات ماه گذشته دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین را نیز یک پیروزی توصف کردند.

اما از نظر برخی از قانونگذاران آمریکا در این ملاقات آقای ترامپ در مورد دخالت‌های روسیه در سیاست آمریکا با آقای پوتین برخورد قاطعی نداشت و این زمینه را برای وضع تحریم‌های جدید فراهم کرد.

مسکو که برای بهبود مناسبات با واشینگتن از طریق دونالد ترامپ امید داشت الان دریافته است که رییس جمهور آمریکا از سوی قانونگذاران به شدت تحت فشار است تا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در قبال روسیه موضع قاطع‌تری بگیرد.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که پایان ماه جاری میلادی به خاطر دخالت روسیه در مسمومیت سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش یولیا به وسیله ماده مخرب اعصاب که چند ماه پیش در بریتانیا روی داد، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به اجرا خواهد گذاشت.

دولت روسیه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.

کاخ کرملین در واکنش اولیه خود گفت این تحریم‌ها غیرقانونی و غیردوستانه هستند و این اقدام دولت آمریکا با «فضای سازنده» ملاقات رهبران دو کشور تضاد دارد.

این تحریم‌ها در دو مرحله به اجرا گذاشته خواهند شد. هدف موج اول صادرات آن دسته از کالاهای آمریکایی به روسیه است که از نظر امنیت ملی حساس قلمداد می‌شوند. این تحریم موارد استثنا فراوانی دارد و اکثر موارد آن به واسطه ان تحریم‌های قبلی ممنوع شده بودند.

موج دوم که بسیار جدی‌تر است بعد از ۹۰ روز و در صورتی به اجرا گذاشته خواهد شد که دولت روسیه در مورد عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی «تضمین‌های معتبر» ارائه ندهد. شرط دیگر عدم اجرای این تحریم‌ها این است که روسیه به سازمان ملل متحد و یا سایر ناظران بین المللی اجازه دهد از تاسیسات مربوط به این سلاح‌ها بازدید کنند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که بخش دوم تحریم‌ها ممکن است کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک، تعلیق پروازهای خطوط هوایی دولتی روسیه (ایروفلوت) به آمریکا و تقریبا قطع تمامی صادرات و واردات بین دو کشور را شامل شود.

انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا عدم اطمینان سرمایه گذاران در مورد پیامدهای تحریم‌های بیشتر علیه دارایی‌های روس‌ها را تشدید کرد. ارزش برابری روبل در برابر دلار بیش از یک درصد کاهش یافت و به نازل‌ترین حد طی دو سال گذشته رسید هر چند بعدا بخشی از این کاهش جبران شد.

کاخ کرملین گفت تحریم‌های جدید را «غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی» خواند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت: «چنین تصمیماتی از سوی آمریکا کاملا غیردوستانه است و با فضای سازنده ملاقات اخیر روسای جمهور دو کشور هیچ شباهتی ندارد.»

او افزود واشینگتن به یک بازیگر غیرقابل پیش‌بینی در عرصه بین المللی تبدیل شده و «هر کاری ممکن است بکند.» بنابراین بسیار مهم است که نظام مالی روسیه که او آن را با ثبات توصیف کرد آماده باشد.

در سخنانی که می‌توان آنرا عدم تمایل روسیه به افزایش تنش در روابط دو طرف تلقی کرد دمیتری پسکوف گفت برای صحبت کردن در مورد اقدامات متقابل روسیه هنوز زود است.

او از تصمیم آمریکا برای مرتبط کردن این تحریم‌ها با پرونده مسمومیت با ماده مخرب اعصاب در بریتانیا انتقاد کرد. مسکو بارها ادعا کرده که این حادثه توطئه غرب برای تخریب وجهه روسیه و توجیهی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه آن کشور است.

منبع: حبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG