لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد


سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، همراه دخترش در اسفندماه با ماده‌ای سمی مسموم شدند.
سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، همراه دخترش در اسفندماه با ماده‌ای سمی مسموم شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ مرداد گفت، به دلیل نقش روسیه در مسمومیت شیمیایی یک جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در بریتانیا، واشینگتن تحریم های تاز‌‌ه‌ای علیه مسکو اعمال کرده است.

به گزارش رویترز، هدر نائورت گفته است: به دنبال استفاده از سم عصبی «نووی‌چوک» برای ترور شهروند بریتانیا سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا اسکریپال، براساس قانون کنترل جنگ افزارهای شیمیایی و بیولوژیک ۱۹۹۱، ایالات متحده در تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۸ نتیجه گیری کرد که دولت فدراسیون روسیه با نقض قوانین بین المللی از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کرده است یا از سلاح‌های مرگبار شیمیایی یا بیولوژیکی علیه شهروندان خود استفاده کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این تحریم‌های تازه علیه روسیه تا روز ۲۲ اوت، دو هفته دیگر، اجرا خواهند شد.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چندین ساله به بریتانیا پناهنده شده بود اواسط اسفندماه ۹۶ به همراه دخترش با ماده‌ای سمی مسموم شد.

مقامات بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که این ماده سمی «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است. روسیه این اتهام را رد می کند.

با این حال، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است: این تحریم‌ها شامل کالاهای حساس امنیتی خواهد بود.

این مقام اضافه کرده است، البته معافیت‌هایی شامل فعالیت‌های مرتبط با پرواز فضایی و ایمنی مسافرت‌های هوایی داده خواهد شد.

وی تاکید کرده است: بخش دوم این تحریم های جدید علیه روسیه سه ماه دیگر اجرا خواهد شد، مگر اینکه روسیه تضمین کافی ارائه دهد که دیگر در آینده از تسلیحات شیمیایی استفاده نخواهد کرد و با بازرسی‌های سازمان ملل از سایت‌های مشخص موافقت کند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که بخش دوم این تحریم شدیدتر از بخش اول خواهد بود.

در همین ماه گذشته میلادی یک زن بریتانیایی که در حوالی شهر سالزبری و محل مسمومیت سرگئی اسکریپال در معرض یک بطری کوچک حاوی نوویچوک قرار گرفته بود درگذشت و همسر او نیز که مسموم شده هنوز در بیمارستان تحت مداواست.

انگیزه حمله به سرگئی اسکریپال که هشت سال قبل در جریان معاوضه جاسوسان دو طرف توسط روسیه به بریتانیا تحویل داده شد هنوز مشخص نیست.

سرگئی اسکریپال و دخترش بر اثر مسمومیت به حالت کما فرو رفتند و پس از هفته‌ها بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه تاحدی از سلامت خود را بازیافتند. دولت بریتانیا برای حفظ امنیت آنها آقای اسکریپال و دخترش را به یک محل مخفی منتقل کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG