لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

خبرگزاری بریتانیایی: مظنونان حمله به سرگی اسکریپال شناسایی شدند


تصویری از خانه سرگی اسکریپال که پس از حمله با گاز اعصاب به او، تحت نظر پلیس قرار گرفت
تصویری از خانه سرگی اسکریپال که پس از حمله با گاز اعصاب به او، تحت نظر پلیس قرار گرفت

خبرگزاری بریتانیایی پرس اسوسیشن روز پنجشنبه از قول یک منبع مطلع گزارش داد که پلیس بریتانیا چندین شهروند روس را که معتقد است حمله با ماده مخرب اعصاب به سرگی اسکریپال و دخترش را انجام داده‌اند، شناسایی کرده است.

یک سخنگوی پلیس حاضر نشد در مورد این گزارش اظهار نظر کند. اما بن والاس وزیر امنیت بریتانیا این خبر را رد کرد و گفت: «از نوع خبرهایی است که بر اساس اطلاعات نادقیق و گمانه‌زنی تنظیم شده است.»

سرگی اسکریپال، سرهنگ سابق ضد اطلاعات ارتش روسیه که نام تعدادی از جاسوسان روس را در اختیار اداره امنیت خارجی بریتانیا قرار داده بود و دخترش یولیا روز چهارم مارس بیهوش روی نیمکت پارکی در شهر سالزبری انگلستان پیدا شدند.

دولت بریتانیا روسیه را به دخالت در این حمله متهم کرد. نوویچوک، ماده مخرب اعصابی که در این حمله از آن استفاده شده، ترکیبی از مواد سمی است که در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی توسط ارتش اتحاد شوروی سابق تولید شده است. دولت روسیه دخالت در این حمله را بارها تکذیب کرده است.

پرس اسوسیشن در گزارش خود می‌گوید پلیس پس از تجزیه و تحلیل تصاویر دوربین‌های مدار بسته به این نتیجه رسیده که چندین روس در حمله به سرگی اسکریپال دخالت داشته‌اند.

منبع مطلع از تحقیقات بدون اینکه نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری پرس اسوسیشن گفته است: «بازپرسان معتقدند افراد مظنون به مشارکت در این حمله را شناسایی کرده‌اند. بازپرسان مطمئن هستند که مظنونان اتباع روسیه هستند.»

او افزود تصاویر دوربین‌های مدار بسته با عکس‌های افرادی که وارد بریتانیا شده‌اند مقایسه شده است.

آمریکا و متحدان اروپایی بریتانیا تحلیل این کشور از حمله به سرگی اسکریپال و دختر او را پذیرفتند و در یک اقدام هماهنگ تعداد پرشماری از کارمندان دفاتر دیپلماتیک روسیه را اخراج کردند که از سال‌های اوج جنگ سرد به این سو بی‌سابقه بود.

روسیه نیز با اخراج گروهی از دیپلمات‌های غربی مقابله به مثل کرد. دولت روسیه بارها دخالت در این حمله را تکذیب کرده و نهادهای اطلاعاتی بریتانیا را متهم کرده که برای تشدید احساسات ضد روسیه این حادثه را صحنه‌سازی کرده‌اند.

ماه میلادی جاری یک زن بریتانیایی که در حوالی شهر سالزبری و محل مسمومیت سرگی اسکریپال در معرض یک بطری کوچک حاوی نوویچوک قرار گرفته بود درگذشت و همسر او نیز که مسموم شده هنوز در بیمارستان تحت مداواست.

انگیزه حمله به سرگی اسکریپال که هشت سال قبل در جریان معاوضه جاسوسان دو طرف توسط روسیه به بریتانیا تحویل داده شد هنوز مشخص نیست.

سرگی اسکریپال و دخترش بر اثر مسمومیت به حالت کما فرو رفتند و پس از هفته‌ها بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه تاحدی از سلامت خود را بازیافتند. دولت بریتانیا برای حفظ امنیت آنها آقای اسکریپال و دخترش را به یک محل مخفی منتقل کرده است.

یولیا اسکریپال در ماه مه به خبرگزاری رویترز گفت: «زندگی من زیر و رو شده. بازیافت سلامت ما کند و بسیار دردناک بوده است.»

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و پرس اسوسیشن؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG