لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

وزیر دفاع بریتانیا دولت روسیه را در مرگ یک شهروند بریتانیایی با عامل اعصاب مرتبط دانست


گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا
گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا

یک روز پس از آنکه اعلام شد یکی از دو شهروند بریتانیایی که با عامل اعصاب نوویچُک مسموم شده بودند در بیمارستان جان باخته است، وزیر دفاع بریتانیا دولت روسیه را به نقش داشتن در این پرونده متهم کرد.

یک زوج بریتانیایی حدود ۱۰ روز پیش در شهر ایمزبری، در جنوب غربی این کشور، در معرض نوویچک که سمی نظامی به شمار می‌رود قرار گرفتند و عصر یکشنبه ۱۷ تیر اعلام شد که خانم داون استرجس ۴۴ ساله و مادر ۳ کودک، در بیمارستان جان باخته است.

حال چارلی رولی، همسر خانم استرجس نیز وخیم گزارش شده است.

گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه در جلسه پارلمان این کشور به نمایندگان گفت: «حقیقت محض این است که روسیه در خاک بریتانیا مرتکب حمله‌ای شد که به مرگ یک شهروند بریتانیایی انجامید».

آقای ویلیامسون از کشورهای جهان خواست که در محکوم کردن این اقدام با بریتانیا متحد باشند.

پیش‌تر پلیس تایید کرده بود که این دو نفر در معرض سم اعصاب نوویچک قرار گرفته‌اند؛ همان سمی که در سوء قصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه، و دخترش یولیا مورد استفاده قرار گرفته بود.

پلیس بریتانیا از آغاز تحقیقات جنایی درباره این پرونده خبر داده و مقام‌های این کشور نیز خبر درگذشت خانم استرجس را «تکان‌دهنده» توصیف کرده‌اند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در پیامی توئیتری نوشت که این ماجرا برای او «تکان‌دهنده و شوکه‌آور» بوده است.

نخست وزیر بریتانیا همچنین تأکید کرد که پلیس و مقام‌های امنیتی در حال انجام تحقیقات فوری برای حقیقت‌یابی این رخداد هستند.

نیل باسو، رئیس نیروهای ضد تروریستی بریتانیا، نیز خبر درگذشت داون استرجس را «تکان‌دهنده و تأسف‌بار» خواند و گفت: «این خبر اسفناک اراده ما را دوچندان کرد که عامل یا عوامل این واقعه را شناسایی کنیم و پای میز محاکمه بیاوریم».

به گفته پلیس بریتانیا، خانم استرجس و همسرش در معرض شیئی آلوده به سم نوویچک قرار گرفته‌اند. ایمزبری، محل سکونت آن دو، تنها ۱۱ کیلومتر از محل مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا فاصله دارد.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و شهروند فعلی بریتانیا، در ماه مارس به همراه دخترش با همین ماده مسموم شدند.

بریتانیا پس از آن حادثه روسیه را به دست داشتن در این سوء قصد معرفی کرد ولی مسکو دخالت در این مسمومیت را تکذیب کرده است.

در تازه‌ترین مورد نیز روز دوشنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، اتهام دخالت روسیه در مرگ شهروند بریتانیایی را «مضحک» خواند و پیش از سخنان وزیر دفاع بریتانیا گفت: «ما نمی‌دانیم که در این ماجرا هم از روسیه نام برده شده یا مرتبط دانسته شده. ولی در هر حالت آن را مضحک می‌دانیم».

آقای پسکوف با این حال از مرگ یک شهروند بریتانیایی ابراز تأثر کرد.

مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش در ماه مارس باعث بروز یک تنش دیپلماتیک در روابط بریتانیا و روسیه شد.

ماده مخل اعصاب «نوویچک» در سال‌های منتهی به پایان جنگ سرد در اتحاد شوروی سابق ساخته شد و بریتانیا مدعی شده که روسیه در دهه گذشته نیز به ساخت آن ادامه داده است. مسکو با تکذیب این اتهام، مدعی است که ماده به کار رفته در مسمومیت آقای اسکریپال و دخترش در کشوری دیگر ساخته شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز و رادیو فردا / ش.ر /ج.
XS
SM
MD
LG