لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

روسیه گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای اوکراینی را تکذیب کرد


گزارشگران و وبلاگ‌نویسان حامی کرملین نوشته‌اند «ضد حمله» اوکراینی که انتظار آن می‌رفت، «آغاز شده است»
گزارشگران و وبلاگ‌نویسان حامی کرملین نوشته‌اند «ضد حمله» اوکراینی که انتظار آن می‌رفت، «آغاز شده است»

وزارت دفاع روسیه گزارش‌ها مبنی بر نفوذ و پیشروی نیروهای اوکراینی در خطوط مقدم روسیه در چند بخش از جبهه‌های جنگ را «تکذیب کرد» و مدعی شد که اوضاع «تحت کنترل است».

«تکذیب» روسیه در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، پس از آن صورت گرفت که شماری از وبلاگ‌نویسان روسی نوشتند نیروهای اوکراین در خطوط مقدم جنگی در شمال و جنوب شهر محصورِ باخموت «پیشروی کرده‌‌اند».

از جمله، ییوگنی پادوبنی، یک خبرنگار جنگی حامی ولادیمیر پوتین، گزارش داد که تحرکات نظامی اوکراین در خط جنگی کوپیانسک و همچنین حملات جنگی اوکراینی‌ها از جنوب، افزایش یافته است.

این گزارشگران و وبلاگ‌نویسان که رویدادهای جنگ را در طرفداری از کرملین بازتاب می‌دهند، افزوده‌اند «ضد حمله» اوکراینی که انتظار آن می‌رفت، «آغاز شده است».

هم‌زمان با این نوشته‌ها در کانال‌های تلگرامیِ حامی مسکو، ییوگنی پریگوژین، فرمانده مزدوران مسلح استخدامی در سازمان «واگنر» که همپای نظامیان روس در جبهه‌ها می‌جنگد، روز ۲۱ اردیبهشت گلایه کرد که «بدترین سناریویی که تصور می‌شد» برای روسیه در حال وقوع است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، که پسرش دست‌کم شش ماه در استخدام نیروهای «واگنر» بوده، برخلاف وزارت دفاع روسیه پیشروی‌ نیروهای اوکراینی را تکذیب نکرد، ولی گفت مسکو «به‌دقت وضعیت را در خصوص ضدحمله قریب‌الوقوع رصد می‌کند».

رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۰ اردیبهشت به شبکه‌های تلویزیونی اروپایی گفته بود که ضدحمله کشورش علیه روسیه فعلا به تعویق می‌افتد.

مقامات ارشد نظامی غرب از ماه‌ها پیش در مورد همکاری در آماده کردن اوکراین برای چنین ضدحمله‌ای در فصل بهار سخن گفته بودند.

با وجود پیشرفت‌هایی که نظامیان اوکراین در ماه‌های اخیر در جبهه‌ها کسب کرده‌اند، ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه افزود نگران است که عملی کردن ضدحمله به قیمت جان زیادی از مدافعان کشور تمام شود.

او تجهیزات نظامی را که غرب در یک سال اخیر در اختیار اوکراین قرارداده، «ناکافی» دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۳۱ تانک‌ پیشرفته آمریکایی از مدل «ایبرامز» که دولت جو بایدن قول تجهیز اوکراین به آن‌ها را داده، روز ۲۱ اردیبهشت به پایگاه آمریکا در آلمان رسید تا شماری از نیروهای اعزامی از اوکراین برای کار با آن آموزش ببینند.

این دوره آموزشی از دو تا سه هفته دیگر آغاز می‌شود و احتمالا تا ۱۰ هفته طول خواهد کشید.

تانک‌های «ایبرامز» که آمریکا قرار است به اوکراین بدهد، مطابق با ویژگی‌های ارتش اوکراین در کارخانه‌های صنایع نظامی آمریکایی در دست ساخت است و قرار است تا اوایل پاییز به اوکراین تحویل شود.

اما شماری از سناتورهای آمریکایی روز پنج‌شنبه در نشست استماع کمیته دفاعی سنا به لوید آستین، وزیر دفاع، فشار آوردند تا تانک‌ها را سریع‌تر به دست اوکراین برساند.

در این میان، رئوبِن بریگِتی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، روز ۲۱ اردیبهشت گفت آمریکا «اطمینان دارد» یک کشتی باری روس که چهار ماه پیش در این کشور لنگر انداخت، سلاح برای روسیه بار کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت واشینگتن علیه هر کشوری که از جنگ غیرقانونی و «وحشیانه» روسیه در اوکراین حمایت کند، علنی سخن خواهد گفت.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در نشست پارلمان کشورش اظهار داشت در این باره به «تحقیق» پرداخته است.

آقای رامافوسا پهلو گرفتن کشتی روسی در کشورش را تأیید کرد اما با انتقاد از آمریکا گفت این کشور بر اساس یک توافق، نباید «اطلاعات محرمانه» را علنی کند.

آفریقای جنوبی تاکنون حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است. اپوزیسیون این کشور دولت آقای رامافوسا را به تمایل به حمایت از روسیه متهم می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های یورونیوز انگلیسی، آسوشیتدپرس، گاردین و اسپوتنیک؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG