لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

روابط روسیه و اسرائیل دچار تنش شد


در یک تنش ناگهانی روابط میان روسیه و اسرائیل، روسیه در اقدامی بی‌سابقه جزئیاتی از آخرین حمله جنگنده‌های اسرائیلی در سوریه را منتشر کرده و هم‌زمان با نکوهش شدید اسرائیل بر سر رویدادهای اخیر مسجدالاقصی، گفته‌است که اسرائیل غزه را به زندانی بزرگ برای فلسطینیان تبدیل کرده‌است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که این اقدامات روسیه واکنشی به اظهارات اخیر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، است که گفت روسیه مرتکب جنایت جنگی شده، و رای اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل همگام با بسیاری از کشورهای غربی باعث تعلیق روسیه از این شورا شد.

انتشار جزئیاتی از حملات منتسب به اسرائیل در سوریه از سوی روسیه، تا حال سابقه نداشته‌است. نیروهای هوایی و دریایی روسیه در سوریه در راستای بقای حکومت بشار اسد از سال ۲۰۱۵ حضوری گسترده دارند.

به نوشته خبرگزاری وای.نت، جزئیاتی که روسیه منتشر کرده مربوط به آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه در روزهای گذشته‌است.

اسرائیل تا مدتی پس از آغاز یورش روسیه در اوکراین از نکوهش مسکو خودداری کرد. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته بود که روسیه عملاً همسایه شمالی اسرائیل است و حفظ منافع اسرائیل در قبال سوریه برای دولت اسرائیل اهمیت بیش‌تری دارد.

با این حال، با ادامه یورش روسیه در اوکراین، یائیر لاپید روز ۱۸ فروردین گفت که روسیه علیه غیرنظامیان مرتکب جنایت جنگی شده‌است.

اسرائیل در نشست ده روز پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز به تعلیق روسیه از این شورا رای داد. روسیه اظهارات آقای لاپید و رای اسرائیل در آن شورا را «مایه تاسف» نامیده‌است.

در پی درگیری‌های گسترده نیروهای اسرائیلی و جوانان فلسطینی در روز جمعه ۲۶ فروردین در صحن مسجدالاقصی نیز که در آن ۴۷۰ فلسطینی بازداشت و ۱۵۰ فلسطینی زخمی شدند، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اسرائیل را شدیداً نکوهش کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، روسیه نوشت که اسرائیل از وضعیت ایجاد شده در اوکراین برای منحرف کردن افکار عمومی بین‌المللی در قضیه فلسطینی که یکی از قدیمی‌ترین نزاع‌های حل نشده جهان است، سوء استفاده می‌کند.

روسیه افزوده‌است که بر خلاف قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دولت‌های اسرائیل به اشغالگری پیشرونده و ضمیمه کردن اراضی فلسطینی ادامه داده و بیش از دو و نیم میلیون فلسطینی را در کرانه باختری به صورت نقاطی که با جهان خارج ارتباط ندارند، رها کرده‌اند.

روسیه هچنین در مورد غزه نوشته‌است که اسرائیل این باریکه را عملاً به زندانی باز برای دو میلیون ساکنین آن تبدیل کرده که ۱۴ سال است در شرایط حصر دریایی، هوایی و زمینی نگاهداری می‌شوند.

اسرائیل از واکنش به این بیانیه سیاسی تند روسیه نیز خودداری کرده‌است. دفتر وزیر خارجه اسرائیل گفته‌است که سکوت بر واکنش ترجیح دارد.

رادیوی ارتش اسرائیل ۲۸ فروردین ارزیابی کرد که واکنش اسرائیل به بیانیه‌های روسیه یا اقدام روسیه در افشای جزئیات حملات اخیر در سوریه، ممکن است به بروز تنش واقعی در روابط مسکو- اورشلیم منجر شود یا حتی روسیه در گام بعدی اقدامات عملی در جلوگیری از حملات اسرائیلی در سوریه انجام دهد.

XS
SM
MD
LG