لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

وال‌استریت جورنال: اسرائیل طی پنج سال به بیش از ۴۰۰ موضع مرتبط با ایران حمله کرده است


از حملات منتسب به اسرائیل در حومه دمشق
از حملات منتسب به اسرائیل در حومه دمشق

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز یک‌شنبه ۲۱ فروردین به نقل از منابع نظامی اسرائیل نوشته‌است که این کشور از سال ۲۰۱۷ به بعد بیش از ۴۰۰ بار به مواضع ایران و هم‌پیمانان تهران در سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه حمله کرده است.

حملات منتسب به اسرائیل در سوریه از زمانی آغاز شده که نیروها و مشاوران نظامی ایران و هم‌پیمانانش با هدف راهبردی جلوگیری از فروپاشی حکومت بشار اسد در سوریه استقرار یافتند.

از این روی، اگر گفته مقامات اسرائیلی در خصوص انجام بیش از ۴۰۰ مورد دیگر حمله در سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه تنها از سال ۲۰۱۷ به این سوی درست باشد، به نظر می‌رسد که شمار حملات منتسب به اسرائیل از آغاز جنگ داخلی سوریه، بسیار بیش‌تر از ارزیابی‌های پیشین است.

به نوشته وال‌استریت جورنال، آنچه که اسرائیل «جنگ بین جنگ‌ها» علیه ایران می‌نامد، دیگر تنها شامل سوریه نیست و اکنون به سراسر خاورمیانه، از جمله عراق گسترش یافته و به حملات دریایی و نبرد پهپادی و موشکی نیز سرایت کرده‌است.

اسرائیل «جنگ بین جنگ‌ها» را بازدارندگی در برابر ایران و تضعیف توان ایران در ضربه زدن به اسرائیل در صورت وقوع جنگ بزرگ‌تر توصیف کرده‌است.

تحلیلگران به وال‌استریت جورنال گفتند که اسرائیل غیر از سوریه، در دوره اخیر، از روی نگرانی از گسترش توان پهپادی ایران، با ریزپهپادهای موسوم به کوادکوپتر به پایگاه پهپادی سپاه پاسداران در کرمانشاه حمله کرد و ایران نیز چهار هفته بعد، پایگاهی در اربیل را برای مقابله با «حضور جاسوسان اسرائیلی» در اقلیم کرد عراق موشک‌باران کرد.

کارمیت ولنسی، پژوهشگر اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل، به وال‌استریت جورنال گفت که حملات اسرائیل در سوریه «یک راهبرد مؤثر» بوده و موجب عقب‌نشینی نیروهای ایرانی شده و جلوی بلندپروازی‌های نظامی ایران را گرفته‌است.

خانم ولنسی در همین حال افزود که تمامی این اقدامات نیز برای مقابله با استقرار ایران و متحدانش که از مرز سوریه تهدید متوجه اسرائیل می‌کنند، کافی نیست.

وال‌استریت جورنال یادآوری کرده که اسرائیل برای جلوگیری از خشمگین کردن ولادیمیر پوتین که نیروهایش در سوریه حضور دارند، حاضر نشد به اوکراین سلاح بفرستد تا کماکان بتواند حملات خود در سوریه را ضمن هماهنگی با روسیه دنبال کند.

مرکز تحلیل‌های امنیتی نورث استار به وال‌استریت جورنال گفته‌است که در حملات هوایی اسرائیل در سوریه ممکن است تا حال بیش از سیصد تن، از جمله فرماندهان نظامی ایران و سربازان سوری مورد حمایت ایران نیز کشته شده باشند اما اسرائیل هنوز به هدف نهایی خود دست نیافته‌است.

به نوشته این روزنامه، ایران هنوز نفوذی عمیق در سوریه دارد و همزمان حزب‌الله را به انواع ساز و برگ نظامی تجهیز می‌کند و از جمله توان راکت‌های دقیق و نقطه‌زن حزب‌الله را ارتقا داده‌است.

منابع و تحلیلگران ایرانی نیز به وال استریت جورنال گفتند که اکثر حملات اسرائیل ناکام است و از هر ۲۰ تا ۲۵ حمله اسرائیلی تنها دو هدف آسیب می‌بینند.

یک مشاور دولت سوریه نیز به این روزنامه گفت که حملات اسرائیلی نفوذ نظامی ایران در سوریه را کاهش نداده و ایران منظما حضورش را در تمامی سوریه تقویت کرده و اصولاً، تعضیف جایگاه ایران در سوریه، کاری دشوار است.

عامیکام نورکین، که تا هفته گذشته فرمانده نیروی هوایی اسرائیل بود، در گفت‌وگو با وال استریت جورنال تأیید کرده که کشورش موفقیت صد در صدی نداشته اما افزوده که در نبود اقدامات اسرائیل، «شرایط ممکن بود بسیار بدتر باشد».

بیش از ۴۰۰ حمله از سال ۲۰۱۷ به بعد، که منابع نظامی اسرائیل در مورد حمله کشورشان به سوریه ذکر کرده‌اند، سال‌هایی است که عامیکام نورکین فرمانده نیروی هوایی بود.

ژنرال نورکین گفته‌است اگر کشورش با کارزار «جنگ بین جنگ‌ها» بتواند وقوع جنگ بزرگ‌تر با ایران را به تعویق بیندازد، «دستآوردی بزرگ» داشته‌است.

در تازه‌ترین حمله منتسب به اسرائیل در یک هفته‌ای که ژنرال تومر بار جانشین ژنرال نورکین شده، شماری موشک شلیک شده از جنگنده‌هایی که به حریم هوایی لبنان رسیده بودند، روز ۲۰ فروردین منطقه مصیاف در سوریه را هدف قرار داد.

حمله روز شنبه که بر خلاف اکثر حملات پیشین اسرائیلی در ساعات روز انجام شد، اولین تهاجم هوایی منتسب به اسرائیل در یک ماه اخیر پس از کشته شدن دو افسر عضو نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۱ فروردین به عملیات ارتش در «دور و نزدیک» اشاره کرد که رسانه‌های اسرائیل آن را تأیید تلویحی مسئولیت حمله یک روز قبل دانستند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ماه گذشته به اسرائیل هشدار داد که ایران تنها برای کشته‌های خود آیین تشییع و یادبود برگزار نمی‌کند بلکه انتقام نیز خواهد گرفت.

ایران تا پیش از تأیید مرگ سرهنگ پاسدار احسان کربلایی‌پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد مدعی بود که تنها ۸ تن از نظامیانش در حملات اسرائیل کشته شده‌اند و اسامی آنها را نیز اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG