لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

حزب حامی پوتین برنده انتخابات پارلمانی روسیه اعلام شد


نتایج انتخابات پارلمانی روسیه نشان می‌دهد که حزب «روسیه متحد» بیش از ۴۹ درصد آرا را کسب کرده است. این حزب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نزدیک است.

حزب «روسیه متحد» در دوره پیشین انتخابات پارلمانی روسیه در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب ۵۴ درصد آرا شده بود و در این دوره عملکرد ضعیف‌تری داشته است. مهم‌ترین حزب رقیب یعنی حزب کمونیست نیز ۲۰ درصد آرا را کسب کرد که نسبت به دوره قبل ۸ درصد بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در انتخابات این دوره، برای اولین بار از سال ۱۹۹۳ به بعد، ناظران انتخابات اروپایی حضور نداشتند و دولت پوتین پیش از انتخابات اقدام به «سرکوب گسترده» مخالفان خود کرد که اِعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی بخشی از این روند بود.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین که در زندان، مردم را به شرکت در انتخابات پارلمانی تشویق کرده بود و حامیان او اپلیکیشنی را طراحی کردند که کمک می‌کرد در حوزه‌های انتخاباتی، نامزدی که بیشترین بخت پیروزی مقابل کاندیدای نزدیک به پوتین را دارد، شناسایی و معرفی شود.

دولت روسیه با جریمه نقدی شرکت‌های اپل و گوگل، این اقدام را دخالت در انتخابات خواند و آنها را وادار به حذف این اپلیکیشن‌ها کرد. با افزایش فشار دولت روسیه، تلگرام نیز اقدام به خاموش کردن ربات‌های هوشمند رای‌دهی کرد.

دولت پوتین که پیشتر سایت مربوط به این اپلیکیشن را فیلتر کرده بود، همچنین برخی وی‌پی‌‌‌ان‌های رایج در این کشور و حدود ۵۰ وب‌سایت حامیان ناوالنی را نیز فیلتر کرده و ده‌ها دفتر منطقه‌ای آنها را تعطیل کرد.

منتقدان دولت پوتین گزارش‌هایی درباره تخلف‌های انتخاباتی در جریان رای گیری منتشر کرده‌اند و انتخابات را «نمایشی» و «پر از تقلب» خوانده‌اند ولی دولت پوتین با رد این گزارش‌ها، تهیه گزارش‌ها درباره تخلفات را به قدرت‌های خارجی نسبت داده است.

شمار واجدان شرایط شرکت در انتخابات حدود ۱۰۸ میلیون نفر اعلام شده است. در انتخابات دوره قبلی حدود ۴۸ درصد از واجدان شرایط رای دادند و هنوز میزان دقیق مشارکت در این دوره اعلام نشده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG