لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

روسیه: مذاکره در مورد اوکراین به بن‌بست رسیده است


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه لهستان روز پنجشنبه ۲۳ دی گفت اروپا بیش از هر زمان دیگری در سه دهه گذشته با خطر وقوع جنگ روبرو است و روسیه نیز از تماس‌های دیپلماتیک روزهای اخیر برای حل تنش در مورد اوکراین یک ارزیابی بدبینانه ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز روسیه اعلام کرد که گفت‌وگوهای روزهای اخیر با هدف قانع کردن غرب در مورد عدم پذیرش اوکراین در ناتو به بن بست رسیده است. اظهار نظر روسیه همزمان با شروع گفتگوهای ۵۷ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین منتشر شد.

وزیر خارجه لهستان در سخنرانی خود در این مجمع بدون نام بردن از روسیه به تنش در اوکراین، گرجستان، ارمنستان و مولداوی اشاره کرد که دستخوش درگیری‌های نظامی هستند و یا روسیه در تمامی آنها دخالت دارد.

او گفت: «به نظر می‌رسد که خطر وقوع جنگ در محدوده سازمان امنیت و همکاری اروپا بیش از هر زمان دیگری در سه دهه گذشته است و از چند ماه پیش به این سو خطر رویارویی نظامی در اروپا افزایش یافته است.»

وزیر خارجه لهستان که کشورش ریاست دوره‌ای و یک ساله سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد گفت مذاکرات روزهای اخیر بین روسیه و غرب هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

همزمان، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون بین المللی روسیه گفت کارشناسان نظامی در حال مشاوره با ولادیمیر پوتین هستند ولی در حال حاضر باید به دیپلماسی فرصت داد.

آقای ریابکوف افزود، مذاکرات دوجانبه با آمریکا و مذاکرات روز چهارشنبه با ناتو در شهر بروکسل نشان داد که گفت‌وگوها «به بن‌بست رسیده و یا مواضع دو طرف بسیار متفاوت است» و در نتیجه به اعتقاد او ادامه مذاکرات هیچ ضرورتی ندارد.

نماینده آمریکا در اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گفت غرب نباید به روسیه باج دهد.

کارشناسان معتقدند که روسیه با تجمع حدود صد هزار نفر از نیروهای خود در نزدیکی مرزهای اوکراین غرب را وادار به مذاکره کرده است.

روسیه بارها تاکید کرده که هدف از تجمع این نیروها حمله به اوکراین نیست ولی علیرغم اصرار آمریکا و ناتو حاضر نیست نیت اصلی خود را بیان کند.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه گفت خواست آمریکا برای عقب کشیدن این نیروها غیر قابل قبول است.

از سویی وزیر خارجه اوکراین در سخنرانی در مجمع سازمان امنیت وهمکاری اروپا گفت: «علی‌رغم نارضایتی روسیه از نتایج مذاکرات دیپلماتیک من معتقدم که تنها راه اثبات ادعای روسیه مبنی بر اینکه قصد ندارد تنش موجود را به شکل نظامی حل کند ادامه گفت‌وگو به خصوص در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپاست»

نماینده روسیه در این اجلاس گفت: «اگر در یک بازه زمانی معقول پاسخ سازنده‌ای به پیشنهادات ما ارائه نشود و رفتار تعرضی علیه روسیه ادامه یابد ما مجبور خواهیم شد به هر شکل ممکن تهدیدهای موجود علیه امنیت ملی کشور را از بین ببریم.»

او افزود: «روسیه یک کشور صلح دوست است ولی صلح را به هر قیمتی نمی‌پذیریم. کسب تضمین‌های امنیتی برای کشور ما مطلقا الزامی هستند.»

آمریکا اعلام کرده که مطالبه روسیه در مورد عدم پیوستن اوکراین به ناتو و توقف فعالیت‌های این پیمان در اروپای شرقی به هیچ وجه قابل مذاکره نیستند. ولی درعین حال تاکید کرده که حاضر است در مورد نحوه استقرار موشک‌های بالستیک و رزمایش‌های نظامی در شرق اروپا و اقدامات دیگر برای افزایش اعتماد بین دو طرف مذاکره کند.

روسیه که گسترش مرزهای ناتو در شرق اروپا را یک خطر جدی برای امنیت خود تلقی می‌کند اعلام کرده که یکی از شروط اصلی برای هرگونه توافق امنیتی در اروپا عدم پیوستن اوکراین به ناتو و عدم استقرار موشک‌های ناتو در خاک این کشور است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG