لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره حمله شیمیایی سوریه را وتو کرد


سفیر روسیه در سازمان ملل
سفیر روسیه در سازمان ملل

روسیه روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحقیق در مورد حمله شیمیایی به شهر دوما در نزدیکی دمشق را وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۲ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها روسیه و بولیوی با آن مخالفت کردند. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد. این قطعنامه برای تصویب، احتیاج به ۹ رای داشت و هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت نیز نباید آن را وتو می‌کردند.

پس از آن که پیش نویس پیشنهادی آمریکا وتو شد، روسیه پیش نویس مورد نظر خود را در خصوص حمله شیمیایی تازه در سوریه مطرح کرد که این پیش نویس نیز آرا لازم را نتوانست کسب کند.

فقط پنج کشور به پیش نویس روسیه رای مثبت دادند و چهار کشور با آن مخالفت کردند و شش کشور هم رای ممتنع دادند.

گروه های امدادی می گویند در حمله شیمیایی روز شنبه به دوما در نزدیکی دمشق دستکم ۶۰ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شده اند. طبق این گزارش، بیش از هزار نفر در این حمله شیمیایی نیز مجروح شده اند.

کنشگران و شورشیان سوری، حکومت سوریه را متهم به انجام حملات شیمیایی در دوما کرده‌اند. دمشق و متحدان کلیدی آن، تهران و مسکو، این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

گزارش ها حاکی است که آمریکا در حال رایزنی با کشورهای غربی متحد خود برای حمله نظامی احتمالی به سوریه است.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت گفته است، قطعنامه پیشنهادی آمریکا، می تواند اقدامی در راستای زمینه سازی برای حمله کشورهای غربی به سوریه باشد.

واسیلی نبنزیا تصریح کرده است: ایالات متحده بار دیگر در تلاش است تا جامعه بین المللی را گمراه کند و یک گام دیگر به سمت رویارویی بر می دارد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از رای‌گیری درباره این قطعنامه گفت، قطعنامه پیشنهادی حداقل واکنشی است که شورای امنیت می‌تواند در پاسخ به حمله شیمیایی انجام دهد.

نیکی هیلی تاکید کرده است، در تاریخ ثبت خواهد شد که در چنین روزی روسیه تصمیم گرفت به جای مردم سوریه از یک هیولا (بشار اسد) حمایت کند.

گزارش ها حاکی است این دوازدهمین باری است که روسیه قطعنامه های مرتبط با جنگ در سوریه را تو می کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۰ فروردین گفت به‌ زودی در مورد واکنش به «حملات شیمیایی» در دوما تصمیم خواهد گرفت. وی افزود که «گزینه‌های نظامی زیادی» وجود دارد.

سفیران آمریکا و روسیه در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد جنگ لفظی شدیدی داشتند.

نیکی هیلی روز دوشنبه که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله شیمیایی به «دوما» صحبت می‌کرد، گفته بود: «هیولایی عامل این حملات است که هیچ وجدانی ندارد. حکومت روسیه دستانش به خون کودکان سوری آغشته است و دیگر از دیدن عکس‌های قربانیان خود، بچه های آغشته به خون احساس شرمساری نمی‌کند».

جنگ داخلی در سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG