لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

ترامپ: ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده تصمیمات مهمی درباره سوریه می‌گیریم


آقای ترامپ می‌گوید در حال مشورت با فرماندهان نظامی است و به زودی معلوم خواهد شد که چه کسی مسوول این حمله بوده است.
آقای ترامپ می‌گوید در حال مشورت با فرماندهان نظامی است و به زودی معلوم خواهد شد که چه کسی مسوول این حمله بوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله شیمیایی اخیر در سوریه گفت حکومت بشار اسد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۰ فروردین گفت: آمریکا به این «عمل شنیع که علیه افراد بی‌گناه صورت گرفته است»، پاسخی قاطع خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از برگزاری جلسه کابینه دولت گفت: «این یک مسئله مرتبط با بشریت است. نمی‌توان اجازه‌ داد چنین چیزهایی روی دهد».

وی تاکید کرد که در حال مشورت با فرماندهان نظامی است و به زودی معلوم خواهد شد که چه کسی مسوول این حمله بوده است، «خواه روسیه باشد، یا سوریه، یا ایران یا دست همه آنها در کار بوده باشد، خواهیم فهمید».

آقای ترامپ گفت که در واکنش به این حمله، تمام گزینه‌ها روی میز است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه هم در واکنش به حملات شیمیایی منتسب به ارتش بشار اسد در غوطه شرقی، ضمن انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه از حکومت دمشق توئیت کرده بود که «اسد حیوان» به خاطر این جنایت، «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هم روز دوشنبه و در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا در واکنش به حمله شیمیایی در سوریه، واشینگتن دست به اقدام نظامی می‌زند یا نه، گفت:‌ «آمریکا هیچ اقدامی را کنار نگذاشته و تمامی گزینه‌ها در حال حاضر بررسی می‌شود»‌.

آقای متیس گفت:‌ «اول باید بررسی کنیم چرا اصولا سوریه هنوز به تسلیحات شیمیایی دسترسی دارد. چرا که روسیه تضمین کرده بود در یک برنامه زمانی، تمام سلاح‌های شیمیایی سوریه از بین برود»‌.

روسیه ضامن قراردادی بود که در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و در مهر ماه ۱۳۹۲ با حکومت دمشق در مورد نابودی سلاح‌های شیمیایی به امضا رسید.

وزیر دفاع آمریکا پیش از دیدار با امیر قطر گفت:‌ «ما با تمامی متحدان خود از سازمان آتلانتیک شمالی – ناتو – گرفته تا قطر، این مسئله را بررسی می‌کنیم».

جمیز متیس در پاسخ به این پرسش که آیا بار دیگر آمریکا دست به اقدام نظامی در سوریه خواهد زد یا نه، گفت:‌ «در حال حاضر هیچ گزینه‌ای‌ کنار نرفته است».

آمریکا پیش از این و در پاسخ به حمله شیمیایی در خان‌شیخون سوریه، در فروردین سال ۹۶ به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه حمله موشکی کرد.

حمله شیمیایی در خان‌شیخون، نزدیک به ۱۰۰ کشته در پی داشت. آمریکا پس از آن، ۵۹ موشک کروز به سمت پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه پرتاب کرد.

جیمز متیس پس از آن حمله هشدار داده بود که برنامه شیمیایی بشار اسد، «به هیچ‌وجه محدود به یک پایگاه هوایی نمی‌شود»‌.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است برای بررسی حمله شیمیایی به غوطه شرقی در سوریه جلسه اضطراری برگزار کند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG