لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

وزیر دفاع آمریکا نسبت به استفاده حکومت سوریه از سلاح‌ شیمیایی هشدار داد


جیم متیس وزیر دفاع آمریکا
جیم متیس وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به دولت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه‌ شرقی هشدار داد و گفت که اگر دمشق چنین کاری کرده باشد، مرتکب «بی‌خردی بزرگی» شده است.

جیم متیس روز یکشنبه ۲۰ اسفند در مسقط، پایتخت عمان، با اشاره به گزارش‌های تایید نشده در مورد استفاده از گاز کلر در غوطه شرقی گفت: «ما کاملا روشن ساختیم که استفاده از گاز علیه مردم و غیرنظامیان در هر نبردی بی‌خردی بزرگی خواهد بود».

وی تصریح کرد: «می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که استفاده جنگی از گاز بی‌خردی بزرگی خواهد بود و فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ در دولتش این را قبلا روشن کرده است».

آمریکا در فروردین سال ۹۶ به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه حمله موشکی کرد. این حمله اندکی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حمله شیمیایی به خان‌شیخون صورت گرفت.

فعالان و ‌شبه‌نظامیان غوطه شرقی در روزهای اخیر گفته‌اند که در بمباران‌های چند روز گذشته مواد آتش‌زایی به‌کار رفته که باعث آتش‌سوزی و سوختگی می‌شوند.

همچنین پزشکان محلی گزارش داده‌اند که پس از چندین بمباران، بوی گاز کلر و علائم خفگی دیده شده‌ است.

دولت سوریه استفاده از سلاح‌های آتش‌زا یا شیمیایی را رد کرده و روز شنبه اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد شورشیان قصد داشتند یک حمله شیمیایی جعلی برای بی‌اعتبار کردن دولت انجام بدهند.

ارتش سوریه و گروه‌های شورشی شدیدا در غوطه شرقی در حال نبرد هستند.

تلویزیون دولتی این کشور روز یکشنبه از شهرک مدیرا در غوطه شرقی گزارشی پخش کرد که یک فرمانده ارتش می‌گفت نیروهای طرفدار دولت سوریه وارد این منطقه شده‌اند.

آن گونه که سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید طی سه‌هفته گذشته بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی در عملیات نیروهای دولتی علیه شورشیان در غوطه شرقی کشته شده‌اند.

برپایه گزارش این سازمان، درگیری‌های شدیدی در چند محور همراه با آتش‌ توپخانه و حملات هوایی در این مدت در جریان بوده است.

پیشروی نیروهای دولتی در مدیرا پس از بازپس‌گیری شهرک همسایه، مسرابا در روز شنبه صورت گرفت که در پی آن دوما و حرستا از هم جدا شدند.

گرو‌ه‌های شورشی در غوطه شرقی گفته‌اند که تسلیم نیروهای دولتی نخواهند شد. ارتش آزاد سوریه روز شنبه اعلام کرد که آنها تسلیم نمی‌شوند و به مذاکره برای خروج از منطقه هم تن نخواهند داد.

پس از پیشروی ارتش سوریه در غوطه شرقی و تقسیم آن، جیش‌الاسلام به عنوان موثرترین گروه در شهر دوما، احرار الشام در حرستا و فیلق الرحمن در غوطه شرقی ظاهر شده‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه از پیشروی‌های ارتش در نزدیکی جسرین و عفتار در جنوب شرقی قلمرو شورشیان خبر داده‌اند.

دمشق و مسکو شورشیان را متهم می‌کنند که به هر کسی که قصد ترک منطقه را داشته باشد شلیک می‌کنند، ولی شورشیان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

شورشیان و برخی از ساکنان غوطه شرقی به رویترز گفتند که شماری از مردم گفته‌اند نمی‌خواهند دوباره به منطقه تحت نفوذ اسد بازگردند و مورد بازجویی و آزار و اذیت قرار گیرند. این ادعایی‌ است که دولت آن را بی‌پایه می‌داند.

ارتش سوریه روز شنبه ۶۰ غیرنظامی را در زیرزمینی در مسرابا پیدا کرد. فعالان غوطه شرقی می‌گویند پیش از آنکه ارتش مسرابا را به کنترل خود درآورد، هزاران نفر از آنجا به دوما که تحت کنترل شورشیان بود گریخته‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که شورشیان روز یکشنبه با حمله به یک تاکسی چهار نفر را کشته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ ک.ر
XS
SM
MD
LG