لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

فرانسه خواستار اعمال نفوذ ایران و روسیه برای حفظ آتش‌بس سوریه شد


فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، بار دیگر رسما از جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان حامیان اصلی حکومت سوریه خواست تا برای حفظ آتش‌بس ۳۰ روزه سازمان ملل اعمال نفوذ کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان‌ـ‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، از تهران و مسکو خواست تا بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را وادار کنند به آتش‌بس ۳۰ روزه سازمان ملل احترام بگذارد.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجم اسفند قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر خاک سوریه «بدون فوت وقت» شد.

در آن زمان خبرگزاری‌ها هدف از تصویب قطعنامه یاد شده را انتقال کمک‌های بشردوستانه و تخليه و انتقال مجروحان به بيمارستان‌های خارج از محل درگیری عنوان کردند.

با این حال در غوطه شرقی در حومه پایتخت سوریه، درگیری هم‌چنان به قوت خود باقی است.

غوطه شرقی، در حومه دمشق، پایتخت سوریه، یکی از واپسین مناطق غربی این کشور است که در کنترل شورشیان مخالف حکومت قرار دارد و به همین سبب در یکی دو ماه گذشته صحنه حملات شدید هوایی بوده ‌است.

دامنه و پیامدهای این حملات به جایی رسیده که به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این منطقه به «دوزخی بر زمین» تبدیل شده و وضعیت صدها هزار شهروند غیرنظامی ساکن آن بحرانی‌ است.

به گفته یک سازمان ناظر در سوریه، شمار قربانیان روزهای اخیر در این منطقه از ۸۰۰ نفر گذشته است.

سوریه و حامیانش، به‌ویژه روسیه، با انتقادهای گسترده‌ای در مورد ادامه حملات در غوطه روبه‌رو هستند.

دمشق و مسکو در پاسخ به این انتقادات می‌گویند که عملیات جاری علیه «گروه‌های تروریستی» است و آتش‌بس شورای امنیت در روز شنبه گذشته، شامل آنها نمی‌شود.

اما خواسته وزیر خارجه فرانسه را پیشتر رئیس جمهور این کشور نیز مستقیما با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، در میان گذاشته بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، در تماس تلفنی در هفته جاری با حسن روحانی، از تهران خواست برای توقف حمله به غیرنظامیان در غوطه شرقی «فشار لازم» را بر دمشق وارد کند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی آقای مکرون با اشاره به مناسبات ایران و دولت سوریه، «به مسئولیت ویژه ایران» در مورد «اجرای آتش‌بس بشردوستانه» در غوطه شرقی تأکید کرده است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی نیز روز چهارشنبه با همتای ترکیه‌ای خود یعنی رجب طیب اردوغان صحبت کرده و اشاره کرد که «در مقطع کنونی ایران و ترکیه... وظیفه سنگینی بر دوش دارند».

به گفته آقای روحانی، تهران و آنکارا «باید همه تلاش خود را برای برقراری یک آتش‌بس باثبات به کار گیرند».

آن طور که در گزارش خبرگزاری مهر آمده است، به نظر می‌رسد رئیس جمهور ایران با اشاره به خمپاره‌باران دمشق به دست «تروریست‌ها» شرطی را مطرح کرده است: «اگر موفقیتی در این زمینه حاصل شود که از سوی تروریست‌ها حمله ای صورت نگیرد، آن زمان می توان از سایر طرف‌ها هم خواست که حملات را متوقف کنند.»

همزمان با افزایش حملات هوایی حکومت سوریه به مناطقی چون غوطه شرقی، شورشیان مخالف این حکومت نیز از شهرهای اطراف پایتخت، دمشق را بی‌وقفه با خمپاره و موشک می‌کوبند.

ایران و روسیه دو حامی کلیدی بشار اسد در منطقه‌اند که در طول جنگ داخلی این کشور از هیچ کمکی به حکومت او فروگذار نکرده و حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حکومت را از سقوط حتمی نجات دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های مهر، رویترز، و رادیوفردا/ ف. دو. / ج
XS
SM
MD
LG