لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

گزارش ها درباره «تخلیه شماری از شورشیان» از غوطه شرقی


تلویزیون دولتی سوریه می گوید، یک اتوبوس ۱۳ شورشی را از غوطه خارج کرده است.
تلویزیون دولتی سوریه می گوید، یک اتوبوس ۱۳ شورشی را از غوطه خارج کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از انتقال شماری از پیکارجویان از غوطه شرقی در حومه دمشق به وسیله اتوبوس پخش کرده است. در همین زمینه گروه جیش الاسلام جمعه ۱۸ اسفندماه اعلام کرده است، با تخلیه پیکارجویان زندانی این گروه به خارج از غوطه شرقی موافقت کرده است.

خبرگزاری رویترز می گوید، تلویزیون دولتی سوریه تصویر سرنشینان یک اتوبوس حامل ۱۳ «شورشی» به همراه خانواده هایشان را در حال ترک غوطه شرقی نشان داده است.

در همین حال،العربیه، وابسته به عربستان، گزارش داده است، گروه جیش الاسلام،‌اصلی ترین گروه مخالف حکومت سوریه در منطقه اعلام کرده است، با انتقال پیکارجویان زندانی وابسته به گروه تحریر الاشام،گروه جبهه النصره سابق، به استان ادلب در شمال سوریه موافقت کرده است.

جیش الاسلام گفته است،این توافق در پی مذاکره با سازمان ملل و نهادهای مدنی اتخاذ شده است.

به گزارش «آر تی» یک مقام ارتش روسیه نیز روز جمعه اعلام کردکه شماری از نیروهای جدا شده از گروه جبهه النصره خواستار مذاکره با نیروهای دولتی سوریه و روسیه شده اند.

غوطه شرقی مجموعه‌ای از چند شهر در حومه دمشق و در کنترل شورشیان است که از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای حامی بشار اسد قرار دارد. در طول سه هفته گذشته که ارتش سوریه و متحدانش عملیات گسترده‌ای را در غوطه شرقی آغاز کرده‌اند، بیش از هزار تن کشته شده‌اند.

سازمان ملل متحد می گوید حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای غوطه شرقی گرفتار شده اند. آنها سالها در محاصره نیروهای دولتی هستند و حتی قبل از شروع تهاجم اخیر با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبرو بودند. بسیاری از غیرنظامیان ساکن منطقه به شهر دوما گریخته اند.

روسیه پیش از این به شورشیان پیشنهاد کرد که می توانند همراه خانواده و سلاح های انفرادی خود از محاصره خارج شوند. در موارد قبلی نیز هنگامی که شورشیان شکست خورده اند به آنها اجازه داده شده به مناطق تحت کنترل شورشیان در جوار مرز ترکیه بروند.

در همین حال، صلیب سرخ جهانی روز جمعه اعلام کرد محموله‌ای از کمک‌های انسان‌دوستانه وارد غوطه شرقی شده است.

طبق این گزارش،این کمک ها توسط ۱۳ کامیون روز جمعه از خط نخست منطقه غوطه شرقی گذشت و رهسپار شهر دوما شد. این کمک ها شامل بسته‌های غذایی برای دوازده‌هزار نفر بود.

با این حال گزارش‌هایی نیز درباره ازسرگرفته شدن درگیری‌ها در منطقه منتشر شده است. رابرت ماردینی، از مقام‌های صلیب سرخ در خاورمیانه، در پیامی توییتری ضمن ابراز ناخوشنودی از آغاز دوباره درگیری‌ها در دوما، از طرف‌های درگیر خواسته است که برای ارسال کمک‌ها فورا نبردها را متوقف کنند.

با استفاده از گزارش های رویترز، العربیه، آر تی و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG