لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

«دولت حاکم سوریه کنترل اکثریت غوطه شرقی را به دست آورده است»


نمایی از دوما در سوریه
نمایی از دوما در سوریه

رسانه‌های نزدیک به دولت حاکم بشار اسد در سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند اکثریت بخش‌های غوطه شرقی به کنترل کامل دولت درآمده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز از نظام حاکم سوریه خواست قطعنامه آتش‌بس را به اجرا بگذارد.

از سویی سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است هم روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای دولت مرکزی سوریه بیشتر از نیمی از غوطه شرقی را تحت تسلط خود درآورده‌اند. این سازمان گفت با به دست گرفتن الاشعری و بیت سوا و نواحی مرکزی غوطه شرقی، می‌توان گفت بیشتر از نیمی از منطقه به تسلط نیروهای دولتی درآمده است.

با حمایت هوایی سوریه و روسیه در غوطه شرقی و پیش روی نیروهای حامی دولت، شرایط به نفع دولت سوریه تغییر کرده است.

کارل فن اوستروم، سفیر هلند در سازمان ملل که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه جاری را برعهده دارد، با ابراز نگرانی از وضعیت سوریه درخواست کرد آتش‌بس کامل در سوریه برقرار شود.

جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت به درخواست فرانسه و بریتانیا و پشت درهای بسته برگزار شد.

سفیر هلند گفت: «بار دیگر وضعیت سوریه امروز در شورای امنیت بررسی شد. شورای امنیت خواهان برقراری آتش‌بس و اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ است که با اجماع کامل در شورای امنیت تصویب شد.»

سوریه و حامیانش، به‌ویژه روسیه، با انتقادهای گسترده‌ای در مورد ادامه حملات در غوطه روبه‌رو هستند. دمشق و مسکو می‌گویند عملیات جاری علیه «گروه‌های تروریستی» است و آتش‌بس شورای امنیت در روز شنبه گذشته، شامل آن‌ها نمی‌شود.

در حالی که گزارش ها حاکی است نیروهای دولتی در تلاش برای تسخیر دوما و حموریه هستند، شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد با برافراشتن پرچم سوریه در حموریه، این منطقه هم به دست نیروهای دولت مرکزی افتاده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است با تشدید حملات نیروهای دولتی و وابسته به دولت سوریه، مقاومت چندانی از گروه‌هایی که در غوطه شرقی بودند، دیده نشده است.

تلویزیون دولتی الاخباریه در سوریه و خبرگزاری دولتی سانا اعلام کردند روز چهارشنبه نیروهای دولتی به مصرابه رسیده و در حال بیرون راندن نیروهای مخالف هستند.

گزارش‌ها حاکی است وضعیت غیرنظامیان در غوطه شرقی بحرانی است و به دلیل برقرار نشدن آتش‌بس، کمک‌های لازم به این ناحیه نمی‌رسد.

صلیب سرخ جهانی روز گذشته اعلام کرد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غوطه شرقی، به‌دلیل افزایش بمباران و حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه متوقف شده‌است.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ادعای دولت سوریه را که گفته بود برای کمک رساندن به غیرنظامیان «هرکار که از دستش بربیاید انجام می دهد» «مضحک» خواند و گفت نیروهای دولتی و وابسته به دولت، همه را بدون در نظر گرفتن نظامیان و غیرنظامیان، هدف حملات خود قرار می‌دهند.

زید رعد حسین همچنین گفت جنگ سوریه در حال ورود به «فصلی وحشتبار» است، به ویژه در غوطه شرقی و در شمال عفرین که نیروهای ترکیه در آنجا عملیات نظامی دارند.

شمار قربانیان روزهای اخیر در غوطه شرقی از ۸۰۰ نفر گذشته است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس، رویترز و فرانسه، شبکه تلویزیونی العالم؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG