لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

ولیعهد عربستان: ایران، ترکیه و گروه‌های شبه‌نظامی «مثلث امروزی شر» هستند


محمد بن سلمان همچنین به ترکیه تاخته و حکومت این کشور را متهم کرده که در تلاش است امپراتوری عثمانی را بار دیگر زنده کند.
محمد بن سلمان همچنین به ترکیه تاخته و حکومت این کشور را متهم کرده که در تلاش است امپراتوری عثمانی را بار دیگر زنده کند.

ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در یک روزنامه‌ مصری به چاپ رسید با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، این دو را در کنار گروه‌های شبه‌نظامی «مثلث امروزی شر» نامید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه مصری «الشروق»، محمد بن سلمان سه‌شنبه شب در آخرین ساعات دیدار خود از قاهره در این مصاحبه همچنین «پروژه ایران» را در حال فروپاشی توصیف کرد.

در گزارش‌ها توضیح روشنی درباره «پروژه ایران» نیامده، اما شاید بتوان آن را مرتبط به بیانیه مشترک مصر و عربستان دانست که سه‌شنبه شب منتشر شد.

آسوشیتدپرس اشاره مبهم به یک «عضو منطقه» در این بیانیه را به جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

در این بیانیه آمده بود: «امنیت منطقه اعراب تامین نمی‌شود مگر با پایان دادن به تمامی تلاش‌های یک عضو منطقه برای مداخله در امور کشورهای عربی».

کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به‌ویژه در یکی دو سال گذشته، تهران را متهم کرده‌اند که تلاش می‌کند به‌ویژه از طریق اقلیت شیعه در امور داخلی این کشورها دخالت کند.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌ و آن را «فرافکنی» دانسته‌اند.

در همین زمینه بحرين روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که ۱۱۶ نفر را به اتهام عضويت در يک سلول «تروريستی» که به ادعای آن، با سپاه پاسداران ايران ارتباط داشت، دستگير کرده است.

در بيانيه‌ای رسمی که روز شنبه توسط خبرگزاری دولتی بحرين منتشر شد، آمده بود که نهادهای امنيتی در جريان اين اقدامات، چند حمله را خنثی کرده و مقادير زيادی اسلحه و مواد منفجره کشف کرده‌اند.

در ادامه این گونه انتقادات، ولیعهد عربستان در مصاحبه خود سخت به ایران تاخته و چنین نظر داد: «پروژه ایران در حال فروپاشی است و ما همه جا آن را در محاصره داریم».

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،‌ تهران و ریاض در حال حاضر دست‌کم در دو نقطه از جهان در جنگی نیابتی با یکدیگر هستند.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و عربستان در کنار مخالفان دمشق ایستاده است.

این وضع در کشور یمن معکوس است.

محمد بن سلمان در مصاحبه خود همچنین به ترکیه تاخته و حکومت این کشور را متهم کرده که در تلاش است امپراتوری عثمانی را بار دیگر زنده کند.

قطر از ورود به گردهم‌آیی سران عرب «منع نخواهد شد»

ولیعهد عربستان همچنین وعده داده که قطر را از ورود به گردهم‌آیی سران عرب که قرار است در ماه جاری میلادی در ریاض برگزار شود منع نکند.

عربستان در کنار امارات، بحرین و مصر در تابستان گذشته با قطر قطع رابطه کرده و عملا این کشور را در محاصره‌ اقتصادی قرار دادند.

این چهار کشور قطر را متهم می‌کنند که از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند و بیش از حد به جمهوری اسلامی نزدیک شده است.

ولیعهد عربستان درباره راه حل این بحران گفت: «ما هیچ راه‌حلی را برای بحران قطر خارج از چارچوب کشورهای عربی یا خلیج فارس نمی‌پذیریم اما این به آن معنا نیست که مانع حضور این کشور در گردهم‌آیی سران عرب شویم».

مصر روز دوشنبه از محمد بن سلمان به گرمی استقبال کرد و با برگزاری تشریفات نظامی و نیز سفر به کانال سوئز، بر توسعه مناسبات راهبردی دو کشور تأکید کرد.

این اولین سفر خارجی محمد بن سلمان ۳۲ ساله از زمانی است که به مقام ولیعهدی رسيد و پس از یک سال دشوار روی می‌دهد که طی آن ولیعهد عربستان سعودی با کنار زدن رقبا موقعیت خود را تثبیت کرده، وعده اصلاحات گسترده‌ اقتصادی و اجتماعی داده و بر شدت رقابت با ایران افزوده است.

ولیعهد عربستان هم‌اکنون در بریتانیا به سر می‌برد و از این کشور راهی واشینگتن خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ف.د./ ک.ر
XS
SM
MD
LG