لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با مقام های عربستان و امارات درباره ایران


کاخ سفید روز سه شنبه هشتم اسفند اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در تماس های تلفنی جداگانه با مقام های عربستان و امارات متحده درباره فعالیت «بی ثبات کننده» ایران و مسایل اقتصادی و امنیتی گفت وگو کرده است.

به گزارش رویترز، کاخ سفید می گوید، دونالد ترامپ در تماس های تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، وليعهد ابوظبي، از رویکرد آنها برای مقابله بهتر کشورهای خلیج فارس «با اقدامات بی ثبات کننده ایران و همچنین شکست تروریسم و افراط گرایی» تشکر کرده است.

هفته گذشته اعلام شد که مقام های بلند پایه عربستان، امارات متحده عربی و قطر درماه مارس و آوریل با دونالد ترامپ در واشینگتن دیدار خواهند کرد.

یک مقام امریکایی گفته بود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر قرار است دیدارهای دو جانبه ای با دونالد ترامپ داشته باشند.

رویترز به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داده بود که موضوع هایی مانند نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری، صلح خاورمیانه و ایران از محورهای این مذاکرات خواهد بود.

عربستان، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر از نیمه خرداد ماه سال جاری روابط خود را با قطر قطع و این کشور را محاصره اقتصادی کردند. این کشورها حکومت قطر را به پشتیبانی از افراطی‌گرایی اسلامی و روابط نزدیک با ایران متهم می‌کنند. قطر این اتهام ها را رد می کند.

رویترز می گوید، واشینگتن امیدوار است نشست شورای همکاری خلیج فارس در تابستان آینده برگزار شود.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفته بود: ما امیدواریم که این مناقشه حل و فصل شود و تا زمینه حداکثر تمرکز بر نگرانی های استراتژیک مانند ایران فراهم شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در اوایل بهمن ماه سال جاری گفته بود، شورای همکاری خلیج فارس متحد می تواند باعث تقویت اقدامات ما در جبهه های مختلف از جمله در مقابله با تروریسم، شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، و نفوذ مخرب ایران شود.

با استفاده از گزارش ها رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG