لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

عربستان خواستار اصلاح «بند غروب» در توافق هسته ای با ایران شد


عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه سوم اسفندماه گفته است که «بند غروب» در توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی،‌ برجام، «بسیار خطرناک» و «غیر قابل قبول» است.

به گزارش وب سایت انگلیسی العربیه، وابسته به عربستان، عادل الجبیر در نشست پارلمان اروپا در بروکسل موضع کشورش را در قبال توافق هسته ای با ایران بیان کرد.

وزیر امور خارجه عربستان گفته است، ما باور داریم،بند غروب هشت تا ده سال دیگر به ایران اجازه می دهد هراندازه ای که می خواهد اورانیوم غنی سازی کند، این بسیار خطرناک است چرا که ایران در تئوری می تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشد و قادر خواهد بود اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی را طی چند هفته غنی سازی کند. این برای ما قابل قبول نیست چرا که به ایران اعتماد نداریم که طی هشت یا ۱۰ سال آینده دست به چنین کاری نخواهد زد.

وی اضافه کرده است: ما خواهان اصلاح این مساله هستیم و به نظرم این موضع دولت دونالد ترامپ نیز است.

مطابق «بند غروب» در برجام پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه گفته است، ساختار بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران در چارچوب برجام ضعیف است و می بایست بازرسی ها علاوه بر تاسیسات اعلام شده، شامل تاسیسات اعلام نشده و نظامی نیز باشد.

عادل الجبیر سایت فردو در نزدیکی قم را نمونه ای در این زمینه خواند و گفت، ما الان نمی دانیم ایران چه دارد و چه چیزی ندارد.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرده است، باور داریم که خود توافق هسته ای نمی تواند محدودیت چندانی بر رفتار تهاجمی ایران ایجاد کند.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در لندن در خصوص «بند غروب» اظهار داشت: «برجام «بندِغروب» (مهلت و تاریخ اعتبار) ندارد ؛یعنی موقت نیست. تعهد ایران برای عدم دستیابی به سلاح اتمی دائمی است، نه موقت.»

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفته است:« متن برجام می گوید: ایران تاکید می کند که تحت هیچ شرایطی به سمت دستیابی به سلاح اتمی نخواهد رفت.»

وی سپس تصریح کرد: «این جمله در همان پاراگراف اول آمده و دو بار تکرار شده و خیلی صریح است.»

عادل الجبیر در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که افراطی گری در خاورمیانه با انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ آغاز شد، تصریح کرد،حکومت ایران مسئول گسترش بی ثباتی در منطقه است.

وی در ادامه گفته است: ما می بایست با همکاری یکدیگر ایران را ملزم کنیم که از دخالت در امور داخلی کشور های منطقه خودداری کند.

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرده است: به ایران می‌گوییم بس کند، انقلاب تمام شد.

عادل الجبیر در ادامه شبه نظامیان شیعه حوثی را متهم کرده است که عامل قحطی در یمن هستند.

وی همچنین گفته است، ایران موشک های بالیستیک در اختیار شبه نظامیان شیعه حوثی یمن قرار می دهد.

وزیر امور خارجه عربستان با این حال تصریح کرده است، حوثی‌ها در نهایت به مذاکره باز خواهند گشت، چراکه این تنها راه‌حل ممکن است.

روابط ایران و عربستان سعودی طی سال های اخیر بشدت تیره شده است. عربستان به همراه شمار دیگری از کشورهای عرب منطقه، ایران را متهم می کنند که با دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند یمن، باعث بی ثباتی در منطقه می شود.

این در حالی است که ایران اتهام ارسال موشک و جنگ افزار برای شبه نظامیان شیعه حوثی را رد می کند و شواهد و مدارکی که در این زمینه ارائه می شود را ساختگی می داند.

عربستان در جنگی داخلی یمن از نیروهای وفادار به حکومت یمن در مقابل شبه نظامیان حوثی حمایت می کند.

جنگ داخلی در یمن هزاران کشته برجای گذاشته است و میلیون ها نفر در معرض قحطی هستند.

با استفاده از گزارش های العربیه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG