لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

پنس: آمریکا دیگر توافق فاجعه‌بار اتمی با ایران را تایید نمی‌کند


مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا
مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه سوم اسفند گفته است، واشینگتن دیگر رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

مایک پنس که در کنفرانس محافظه کاران آمریکا سخنرانی می کرد،‌ به توضیح دستاوردهای دولت دونالد ترامپ در عرصه داخلی و خارجی پرداخت.

معاون رییس جمهوری آمریکا همچنین در ادامه به رویکرد واشینگتن در قبال کره شمالی و ایران پرداخت.

مایک پنس با اشاره به این که به عمده ترین دولت حامی تروریسم هشدار داده ایم، اظهار داشت: ایالات متحده دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه را تحمل نمی کند.

آمریکا ایران را همچنان بارزترین دولت حامی تروریسم می داند و این کشور را متهم می کند که مشاوره، کمک‌‌ مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه ارائه می کند.

معاون رییس جمهوری آمریکا در ادامه سخنرانی خود تاکید کرده است:( آمریکا) دیگر توافق فاجعه بار هسته ای با ایران را تایید نخواهد کرد.

پیش از این نیز رئیس جمهوری آمریکا بارها برجام را «بدترین» توافق تاریخ آمریکا نامیده و خواستار اصلاح آن شده‌ است. وی ۲۲ دی اعلام کرد که برای آخرین بار است که دستور تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران را صادر می کند و می بایست ایرادهای «فاجعه بار» در توافق هسته ای با ایران طی ۱۲۰ روز اصلاح شوند.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز هفتم بهمن‌ماه اعلام کرد که گروه‌های کاری مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا برای اصلاح این ایرادها، آغاز به کار کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز گفته‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند و هیچ تغییری را در برجام نمی‌پذیرند.

رویترز روز یکشنبه گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا در مذاکره با اروپایی ها در صدد دست یافتن به توافقی تکمیلی است که موضوع توسعه و آزمایش موشک‌های دوربرد ایران را در بر گیرد و همچنین متضمن بازرسی‌های دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و کاستی‌های مقررات «بند غروب» را نیز رفع کند.

مطابق «بند غروب» پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

«در برجام بدون سود نمی مانیم»

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه، روز پنجشنبه،نیز گفته است، در صورتیکه برجام سود اقتصادی برای ایران نداشته باشد و بانک‌های اصلی همچنان با جمهوری اسلامی داد و ستد نکنند، تهران از این توافق خارج خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی تصریح کرده است:« از دید ایران، برجام موفق نبوده است، چون ما نتایج اقتصادی آن را به دلیل برداشته نشدنِ کامل تحریم ها ندیده ایم. چراکه آمریکا به طور روزمره برجام را نقض می کند.»

وی در ادامه اظهارات رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقام های این کشور در خصوص «پاره کردن» برجام را «نقض» روح و متن برجام دانست.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است:«به نظر ما این معاهده با این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند. اگر بانکها و سایر شرکتها نتوانند با ما کار کنند، ما نمی توانیم داخل معاهده ای که سودی برای ما ندارد باقی بمانیم.»

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند. ایران در چارچوب این توافق، برجام، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

این در حالی است که کس تیلرسون پیشتر گفته بود، از نظر واشینگتن توافق هسته‌ای با ایران تنها بخش «کوچکی» از سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه است و آمریکا نگرانی‌های بیشتری درباره سایر مسائل، از جمله حمایت تهران از حوثی‌های یمن و همچنین ارسال سلاح از سوی ایران برای سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، دارد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه با نام بردن از بحران‌های موجود در خاورمیانه تاکید کرد، حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات این منطقه است.

XS
SM
MD
LG