لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

ولیعهد عربستان اواخر اسفند به آمریکا «سفر می‌کند»


یک مقام دولتی عربستان روز چهارشنبه نهم اسفند گفته است، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور روز ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) عازم آمریکا خواهد شد و با مقامات آن کشور دیدار و گفت وگو می کند.

به گزارش رویترز، این مقام سعودی اضافه کرده است که ولیعهد عربستان علاوه بر واشینگتن به شهرهای نیویورک و بوستون نیز سفر خواهد کرد.

این مقام دولتی عربستان سعودی همچنین تاکید کرده است که هنوز جزییات این سفر نهایی نشده است و احتمال دارد محمد بن سلمان همچنین به شهرهای هیوستون و سانفرانسیسکو نیز سفر کند.

در حالی خبر زمان سفر ولیعهد عربستان منتشر شده که روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با محمد سلمان تلفنی گفت وگو کرده است.

هفته گذشته اعلام شد که مقام های بلند پایه عربستان، امارات متحده عربی و قطر درماه مارس و آوریل (اسفند و فروردین) با دونالد ترامپ در واشینگتن دیدار خواهند کرد.

دعوت ترامپ از امیر قطر

در همین حال کاخ سفید در بیاینه ای اعلام کرد، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ، از وی برای سفر به آمریکا در ماه آوریل (فروردین ماه) دعوت کرده است.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ در این تماس تلفنی از رویکرد قطر برای مقابله بهتر کشورهای خلیج فارس «با اقدامات بی ثبات کننده ایران و همچنین شکست تروریسم و افراط گرایی» قدرانی کرده است.

کاخ سفید همچنین می گوید، رهبران دو کشور بر اهمیت وحدت شورای همکاری خلیج فارس برای کاهش تهدیدهای منطقه ای و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه تاکید کردند.

پیش از این مقام های آمریکایی گفته بودند، مقام های عربستان، امارات و امیر قطر قرار است دیدارهای دو جانبه ای با دونالد ترامپ در واشینگتن داشته باشند.

رویترز به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داده بود که موضوع هایی مانند نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری، صلح خاورمیانه و ایران از محورهای این مذاکرات خواهد بود.

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از نیمه خرداد ماه سال جاری روابط خود را با قطر را قطع و این کشور را محاصره اقتصادی کردند. این کشورها حکومت قطر را به پشتیبانی از افراطی‌گرایی اسلامی و روابط نزدیک با ایران متهم می‌کنند. قطر این اتهام ها را رد می کند.

رویترز می گوید، واشینگتن امیدوار است نشست شورای همکاری خلیج فارس در تابستان آینده برگزار شود.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفته بود: ما امیدواریم که این مناقشه حل و فصل شود و تا زمینه حداکثر تمرکز بر نگرانی های استراتژیک مانند ایران فراهم شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در اوایل بهمن ماه سال جاری گفته بود، شورای همکاری خلیج فارس متحد می تواند باعث تقویت اقدامات ما در جبهه های مختلف از جمله در مقابله با تروریسم، شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، و نفوذ مخرب ایران شود.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG