لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۰

مخالفان اسد از کشته شدن ۴۰ تن «بر اثر یک حمله شیمیایی» در حومه دمشق خبر می‌دهند


نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه روز یکشنبه از یک حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن دست کم ۴۰ تن انجامیده است.

دولت سوریه و متحد اصلی آن روسیه اتهام‌ها در این زمینه را رد کرده‌اند و آسوشیتدپرس می‌گوید که امکان تأیید گزارش‌ها در مورد این حمله به طور مستقل وجود ندارد.

گزارش شده این حمله شامگاه شنبه در یکی از شهرک‌های اطراف دوما در شمال شرقی پایتخت سوریه در حالی صورت گرفته که حملات نیروهای دولتی سوریه به شورشیان جیش‌الاسلام در این منطقه همچنان ادامه دارد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود از قول گروه دفاع غیرنظامی سوریه موسوم به کلاه‌سفیدها که با معارضان در ارتباطند یادآور شده که این گروه دست کم مرگ ۴۲ تن را بر اثر این حمله مستند کرده‌اند اما نگرانی از مشکل تنفسی باعث شده جستجوی آنها ادامه نیابد.

بر اساس این گزارش بیانیه مشترکی که توسط کلاه‌سفیدها و جامعه پزشکی ایرانی سوری منتشر شده، تصریح می‌کند که بیش از ۵۰۰ تن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به دلیل مشکلات تنفسی، کف کردن دهان و سوزش چشم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

این بیانیه می‌گوید که برخی از بیماران دچار کبودی پوست هستند که ناشس از کمبود اکسیژن است و از بیماران بویی شبیه به گاز کلرین به مشام می‌رسد.

این بیانیه اضافه می‌کند که علائم مصدومان با علائم ناشی از همجواری با مواد شیمیایی سازگار است و در یک بیمار زن تشنجاتی مشاهده شده که ناشی از تأثیر گرفتن از گاز اعصاب است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که حوادث جنگ داخلی در این کشور را دنبال می‌کند، از کشته شدن دست کم ۸۰ تن در روز شنبه خبر داده که از جمله شامل ۴۰ مورد مرگ بر اثر خفگی است. گرچه این گروه می‌گوید که این خفگی ناشی از فروریختن پناهگاه‌ها بر سر کسانی است که در آنها پناه گرفته بودند.

در عین حال سخنگوی کلاه‌سفیدها هم در یک پیام ویدئویی از دوما گفته است که تا این لحظه نوع ماده شیمیایی مورد استفاده در این حمله مشخص نیست.

او می‌گوید که نیروهای دولتی همچنین خانه‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز امدادی را با مواد منفجره و بمب‌ها بشکه‌ای هدف گرفته‌اند و در حال بیشتر نقاط درمانی و آمبولانس‌ها غیر قابل استفاده هستند.

آسوشیتدپرس یادآور شده که دولت روسیه در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی این کشور، سانا، منتشر شده به شدت این ادعاها را رد کرده و این اتهامات را ساخته و پرداخته گروه جیش‌الاسلام خوانده که به گفته این بیانیه «تلاشی ناکام» برای توقف پیشروی نیروهای دولتی داشته‌اند.

روسیه متحد اصلی دولت سوریه نیر، هر گونه دست داشتن در این حمله شیمیایی ادعایی را رد کرده است.

در این میان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشینگتن گزارش‌های آزاردهنده در مورد حمله شیمیایی در دوما را از نزدیک دنبال می‌کند. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که اگر چنین گزارش‌هایی تأیید شود، پاسخ بدون فوت وقت جامعه جهانی را می‌طلبد.

دوما، در حومه دمشق موسوم به غوطه شرقی واقع است، ناحیه‌ای که در سال ۲۰۱۳ نیز صحنه یک حمله شیمیایی بود که محکومیت گسترده دولت بشار اسد را به دلیل کشته شدن صدها تن به دنبال داشت.

سوریه در طول هفت سال جنگ داخلی در این کشور، هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده است، و مدعی است که زرادخانه شیمیایی خود را در سال ۲۰۱۳ و به دنبال توافقی که در پی حمله غوطه شرقی بین آمریکا و روسیه شکل گرفته، منهدم کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG