لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

«خروج آخرین گروه‌های شورشی از دوما آغاز شده است»


گروهی از شورشیان در انتظار خروج از حرستا واقع در غوطه شرقی - حدود دو هفته پیش
گروهی از شورشیان در انتظار خروج از حرستا واقع در غوطه شرقی - حدود دو هفته پیش

به گفته خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، خروج شورشیان به همراه خانواده‌هایشان از شهر دوما، واقع در غوطه شرقی، عصر یکشنبه ۱۲ فروردین آغاز شد و به این ترتیب حکومت بشار اسد به تصرف دوما، آخرین پایگاه مخالفان مسلح خود در نزدیکی دمشق نزدیک شده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، بر اساس توافقی که بین روسیه و گروه «جیش‌الاسلام» امضا شده است، شورشیان و بستگان آنها فرصت دارند که دوما را ترک کنند و از غوطه شرقی خارج شوند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است صبح یکشنبه گزارش کرد که حفاظت دوما به پلیس نظامی روسیه سپرده شده و روس‌ها در این شهر مستقر شده‌اند.

بنابر همین گزارش، اتوبوس‌ها قرار است شورشیان و بستگانشان را به شهر جرابلس، در استان ادلب منتقل کند که در اختیار شورشیان هوادار ترکیه است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، عصر یکشنبه خروج چند اتوبوس حامل اعضای گروه «فیلق الرحمان» را از غوطه شرقی به سوی ادلب تایید کرد. این گروه شاخه‌ای از «ارتش آزاد سوریه» به شمار می‌رود و به نوشته آسوشیتدپرس، مناطق کمی را در غوطه شرقی در کنترل خود داشت.

دوما مهم‌ترین شهر در منطقه غوطه شرقی است و بازپس‌گیری آن جنبه‌ای نمادین برای حکومت بشار اسد خواهد داشت.

شهر دوما در حومه دمشق از نخستین مناطقی بود که در سال ۲۰۱۱ شاهد برگزاری تظاهراتی اعتراضی علیه حکومت بشار اسد بود و حکومت سوریه بلافاصله این شهر و اطراف آن را در محاصره‌ای شدید قرار داد و بارها آن را بمباران کرد.

حملات سنگین حکومت سوریه که با پشتیبانی هوایی روسیه انجام گرفت در طول شش هفته اخیر به کشته شدن بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی منجر شد و محکومیت‌های بین‌المللی را در پی داشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ارتش بشار اسد و متحدانش در این مدت توانسته‌اند ۹۵ درصد غوطه شرقی را به کنترل خود درآورند و در همین مدت بیش از ۴۵ هزار شورشی و بستگانشان این منطقه را به سوی ادلب یا دیگر مناطق در اختیار مخالفان در شمال سوریه ترک کرده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان ملل شرایط ادلب را که صدها هزار نفر از حامیان مخالفان مسلح بشار اسد به آنجا مهاجرت کرده‌اند «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.

در خبری دیگر، همزمان با نزدیک شدن حکومت بشار اسد به تسلط بر غوطه شرقی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، روز یکشنبه در پیامی به مناسبت «عید پاک» برای جهانیان و پیش از همه «برای سرزمین دوست‌داشتنی سوریه که مدت‌ها ست در رنج است» آرزوی صلح کرد.

جنگ هفت ساله سوریه تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته باشد. ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در این جنگ بوده‌اند.

با استفاده از سانا، آسوشیتدپرس، فرانسه و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG