لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

نیکی هیلی: شکست آتش‌بس در سوریه مایه شرمساری شورای امنیت است


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از عملکرد شورای امنیت در قبال رخدادهای سوریه گفت که شکست آتش‌بس سی روزه باید باعث شرمساری اعضای این شورا باشد.

نیکی هیلی روز سه‌شنبه هفتم فروردین با اشاره به افزایش قربانیان حملات به غوطه شرقی گفت، از ماه گذشته که شورای امنیت سازمان ملل در مذاکرات گسترده با روسیه توانست که به اتفاق آرا قطعنامه آتش‌بس را به تصویب برساند، ۱۶۰۰ نفر در غوطه شرقی «مقابل دیدگان ما» جان باخته‌اند.

وی سپس عنوان کرد: «این روز باید برای همه اعضای این شورا روز شرم باشد».

این اظهارات در حالی است که مسکو به عنوان متحد دمشق می‌گوید تنها کشوری که عملا تلاش می‌کند در سوریه آتش‌بس برقرار شود، روسیه است. اما از سویی نیروهای حامی بشار اسد که تقریبا کنترل همه غوطه شرقی را به دست آورده‌اند همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که عملیات تخلیه غوطه شرقی روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و شماری از شهروندانی که در نتیجه محاصره دچار قحطی شده بودند با اتوبوس این منطقه را ترک کردند.

سفیر ایالات متحده در سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به این رخداد اظهار داشت: «ساکنان غوطه شرقی پس از سال‌ها مرارتی که از محاصره و قحطی کشیده‌اند، در حال تسلیم شدن هستند».

اما سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید که تخلیه غوطه شرقی کاملا اختیاری است و نیروهای روس تلاش می‌کنند برای ساکنان این منطقه غذا، سرپناه و کمک‌های درمانی فراهم آورند.

واسیلی نبنزیا گفت: «شاید برخی از این حرف خوش‌شان نیاید، اما در واقع ما تنها عضو [شورای امنیت] هستیم که اقدامات عملی برای اجرای قطعنامه ۲۰۳۱ کرده‌ایم».

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه گزارش داد، حدود هفت هزار نفر که اکثر آنها پیکارجویان و خانواده‌های آنها بودند سوار بر ۱۰۰ اتوبوس غوطه شرقی را ترک کردند و اتوبوس‌های بیشتری برای تخلیه گروه‌های بعدی وارد منطقه شدند.

این بزرگترین شکست شورشیان از زمان عقب‌نشینی آنها از شرق حلب در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود و نشان دهنده برتری نیروهای دولتی در جنگ داخلی هفت ساله سوریه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG