لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

بزرگترین کاروان شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از غوطه شرقی سوریه خارج شد


ساکنان عربین در غوطه شرقی همراه با وسایل‌شان منتظر انتقال به نقاط دیگر در سوریه- سه‌شنبه هفتم فروردین
ساکنان عربین در غوطه شرقی همراه با وسایل‌شان منتظر انتقال به نقاط دیگر در سوریه- سه‌شنبه هفتم فروردین

هزاران نفر دیگر روز سه‌شنبه هفتم فروردین غوطه شرقی را ترک کرده و به سوی مناطق تحت کنترل شورشیان سوری در جوار مرز با ترکیه رفتند. این سومین گروه است که به دنبال توافقی با میانجیگری روسیه برای تسلیم شدن این ناحیه تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق از منطقه خارج می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است، حدود هفت هزار نفر که اکثر آنها پیکارجویان و خانواده‌های آنها بودند سوار بر ۱۰۰ اتوبوس اوایل وقت روز سه‌شنبه غوطه شرقی را ترک کردند و اتوبوس‌های بیشتری برای تخلیه گروه‌های بعدی وارد منطقه شدند.

شورشیان مستقر در غوطه شرقی پس از شکست در برابر تهاجم ارتش سوریه پذیرفتند که غوطه شرقی را ترک کرده و به مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب بروند. خروج پیکارجویان و خانواده‌های آنها از روز پنجشنبه آغاز شد.

این بزرگترین شکست شورشیان از زمان عقب‌نشینی آنها از شرق حلب در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود و نشان دهنده برتری نیروهای دولتی در جنگ داخلی هفت ساله سوریه است.

یک پیکارجوی ۲۴ ساله گروه شورشی فیلق‌الرحمن که همراه همسر و چهار فرزندش خود را برای خروج از غوطه شرقی آماده می‌کرد گفت: «ما دو انتخاب داشتیم، یا رفتن به ادلب و یا صلح با حکومت. صلح کردن با حکومت، با جنایتکارانی که همراه روسیه ما را بمباران کرده‌اند بسیار دشوار است».

شورشیانی که روز سه‌شنبه منطقه را ترک می‌کنند پیکارجویان گروه فیلق‌الرحمن هستند که در مناطق اطراف شهرهای عربین، عین ترما و زملکا مستقر بودند.

تنها نقطه‌ در غوطه شرقی که هنوز در کنترل شورشیان باقی مانده شهر دوما است. سازمان ملل متحد در مورد وضعیت ۷۰ تا ۷۸ هزار نفری که در این شهر گرفتار شده‌اند به شدت اظهار نگرانی کرده است.

گروه شورشی جیش‌الاسلام که کنترل دوما را در دست دارد مشغول مذاکره با روسیه است ولی این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده‌ است.

نیروهای دولتی سوریه با حمایت ایران و روسیه در گذشته نیز بارها شورشیان را مجبور کرده‌اند تا مناطق تحت کنترل خود را رها کرده و به ادلب بروند. مخالفان رژیم، این سیاست را «تغییر در بافت جمعیتی» توصیف کرده‌اند که هدف آن بیرون راندن مخالفان از شهرهای اصلی سوریه است.

تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی از حومه عریبن، حرکت کاروان اتوبوس‌های حامل شورشیان را نشان داد. یک گزارشگر شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان گفت روند تخلیه ده‌ها هزار نفر که خروج از عربین، عین ترما و زملکا را پذیرفته‌اند چند روز طول خواهد کشید.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد بیش از ۱۳ هزار نفر از شورشیان طی سه روز گذشته از غوطه شرقی خارج شده‌اند.

دهها هزار نفر از مردم ساکن غوطه شرقی طی ماه جاری به مناطق تحت کنترل حکومت گریخته‌اند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید با تغییر تعادل قوا در غوطه شرقی از روز ۹ مارس تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم این منطقه خارج شده‌اند.

این نهاد در گزارش خود اعلام کرد: «آوارگان مجبور هستند به اسکان‌های موقتی که برای آنها در نظر گرفته شده بروند و حق ندارند این اماکن را تا زمانی که بررسی سوابق آنها توسط دولت به پایان برسد، ترک کنند».

نیروهای دولتی سوریه در جریان عملیات تهاجم خود که از ۱۸ فوریه آغاز شد غوطه شرقی را به سه قسمت تجزیه کردند و طبق آمارهای دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع‌آوری و منتشر می‌کند طی این عملیات بیش از هزار و ۶۰۰ نفر کشته شدند.

دولت سوریه می‌گوید این عملیات توانسته است امنیت شهر دمشق در برابر خمپاره‌باران شورشیان را تضمین کند که سابقا نقاط مختلف شهر از جمله بخش قدیمی دمشق را هدف می‌گرفتند.

نیروهای مخالف رژیم سوریه علاوه بر مناطقی در شمال غرب کشور هنوز مناطقی در جنوب و در جوار مرزهای اردن و اسرائیل و چند منطقه تحت محاصره در اطراف دمشق، حمص و حما را در کنترل دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و تاس/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG