لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

دوما «تنها منطقه باقی‌مانده در کنترل شورشیان سوری» در اطراف دمشق


مردم غوطه برای گرفتن آب و غذا جمع شده‌اند
مردم غوطه برای گرفتن آب و غذا جمع شده‌اند

بنا بر گزارش‌ها از سوریه، یک ماه پس از حملات گسترده نیروهای بشار اسد و حامیان آن، شورشیان در منطقه غوطه شرقی، به جز شهر دوما، دیگر بخش‌های پیرامون دمشق را ترک کرده‌اند. صدها غیرنظامی طی هفته‌های گذشته جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بازپس‌گیری منطقه غوطه، به‌معنی پیروزی چشم‌گیری برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است. حملات گسترده نیروهای اسد و متحدان آن به غوطه، با وجود آتش‌بس تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل و اعتراضات بین‌المللی، ادامه پیدا کرد.

در آغاز فروردین، شورشیان و نیروهای دولتی، با وساطت روسیه، برای خروج از مناطق مختلف غوطه به توافق‌هایی دست یافتند. سوم فروردین پس از آن‌که اعلام شد گروه شورشی «احرارالشام» برای تخلیه شهر حرستا، با شروط ارتش سوریه کنار آمده، عملا راه برای تصرف کامل مناطق اطراف دمشق توسط نیروهای دولتی هموار شد.

روز جمعه اعضای گروه فیلق‌الرحمن اعلام کردند که قرار است در این روز با مذاکره‌کنندگان روس رو در رو ملاقات کنند.

پس از آن بود که سخنگوی گروه فیلق‌الرحمن، اعلام کرد «در پی حملات گسترده با استفاده از سلاح‌های منع‌شده در نظام بین‌المللی، در سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی، و افزایش کشتار توسط روسیه و جنگجویان اسد و ایران… پس از گفت‌وگوی مستقیم با روسیه، توافق به‌دست آمد».

فیلق‌الرحمن از گروه‌های اسلام‌گرایی‌ست که در کنار جیش‌الاسلام و احرارالشام، دیگر گروه‌های اسلام‌گرا کنترل مناطق مختلف غوطه شرقی را در دست داشتند.

رویترز می‌گوید در حال حاضر به جز شهر دوما، باقی مناطق به کنترل نیروهای اسد در آمده‌است. دوما در ۱۰ کیلومتری مرکز دمشق، مهم‌ترین شهر در منطقه غوطه به‌شمار می‌رود. این شهر در استان ریف دمشق قرار دارد، که زمین‌های اطراف دمشق، ولی نه خود شهر دمشق، را در بر می‌گیرد.

با توافق برای آتش‌بس در غوطه، ده‌ها هزار تن از ساکنان منطقه، شروع به تخلیه آن کردند. بر اساس این توافق آن دسته از شورشیان و دیگر شهروندانی که خواستار ماندن در منطقه هستند، «با ضمانت روسیه» مشمول عفو عمومی می‌شوند. خبرنگار روزنامه گاردین می‌گوید احتمالا شمار کمی به این «ضمانت» اعتماد خواهد کرد، چراکه جنگنده‌های روسیه، طی هفته‌های گذشته، نقش مهمی در بمباران هوایی و پیشروی زمینی نیروهای اسد داشتند.

شورشیان و غیرنظامیانی که خواستار ترک غوطه هستند رهسپار منطقه ادلب می‌شوند، جایی‌که بخش‌های مختلف آن در کنترل گروه‌های مرتبط با القاعده است.

حملات نیروهای اسد و متحدان آن برای بازپس‌گیری غوطه شرقی از اواخر بهمن ماه آغاز شد. رویترز می‌گوید حملات هفته‌های گذشته، از شدیدترین حملات نیروهای دولتی و روسیه، طی هفت سال جنگ داخلی آن کشور بود. در آغاز حملات سازمان ملل متحد هشدار داده بود شماری نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه گیر افتاده‌اند بدون آن‌که به غذا و کمک‌های بهداشتی و پزشکی دسترسی داشته باشند. صدها غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان، طی این چند هفته جان خود را از دست دادند. ده‌ها تن از غیرنظامیان در دمشق نیز در جریان حملات خمپاره‌ای و موشکی شورشیان کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گاردین|ت.ت|
XS
SM
MD
LG