لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

رویترز: نیروهای اسد به تصرف کامل غوطه شرقی نزدیک شده‌اند


شهر دوما در منطقه غوطه شرقی
شهر دوما در منطقه غوطه شرقی

پس از آن که ده‌ها شبه‌نظامی و غیرنظامی روز پنج‌شنبه، دوم فروردین‌ماه، از شهر حرستا در منطقه غوطه شرقی در نزدیکی پایتخت سوریه خارج شدند، خبرگزاری رویترز از نزدیکی نیروهای اسد به تصرف کامل این منطقه خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه، ۲۷ نیروی شبه‌نظامی و بیش از ۱۸۰ غیرنظامی روز پنج شنبه شهر حرستا را که در دست نیروهای مخالف بشار اسد بود ترکی کردند.

در همین حال نیروهای اپوزیسیون سوریه در قالب معامله‌ای بر سر شهر حرستا ۱۳ سرباز سوری را در ازای آزادی پنج شورشی آزاد کردند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه ارتش روسیه اعلام کرد که بیش از یک هزار غیرنظامی در همین روز غوطه شرقی، منطقه تحت محاصره نیروهای حکومتی در حومه دمشق، را ترک کرده‌اند.

سخنگوی گروه شورشی احرار الشام هم اعلام کرد که بر اساس توافق به دست آمده با حکومت دمشق با میانجی‌گری روسیه، نیروهای این گروه به همراه خانواده‌هایشان این منطقه را تخلیه کرده و تحویل نیروهای حکومتی خواهند داد.

بر اساس این گزارش‌ها خبرگزاری رویترز از نزدیکی نیروهای حکومتی بشار اسد به بازپس‌گیری کامل منطقه غوطه شرقی خبر داده است.

منطقه غوطه شرقی در نزدیکی پایتخت سوریه، دمشق، تا همین چندی پیش به طور کامل در دست مخالفان حکومت بشار اسد بود و به همین دلیل چندین هفته است که زیر بمباران پیوسته جنگنده‌های حکومت سوریه و متحدانش قرار دارد.

نبرد بر سر غوطه شرقی تاکنون بیش از ۱۵۰۰ کشته از میان غیرنظامی‌ها بر جای گذاشته که زیر باران بمب جنگنده‌های روسی و خمپاره و راکت شورشیان جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه هفته گذشته آمار قربانیان نبرد در منطقه غوطه شرقی را نزدیک به ۱۲۶۰ غیرنظامی قید کرده بود که از این میان «یک‌پنجم کودک بودند».

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان ناظر حقوق بشر سوریه خبر می‌دهد که از روز چهارشنبه تاکنون بیش از چهار هزار نفر شهر بزرگ دوما را که در دست شورشیان بود ترک کرده‌اند.

دوما پرجمعیت‌ترین شهر در منطقه غوطه شرقی است و بیش از یک هفته است که در محاصره کامل نیروهای بشار اسد قرار دارد.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه، اول فروردین‌ماه، ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ حملات شیمیایی در سوریه، از شورای امنیت خواست تا برای مقابله با «چنین جنایت‌های جدی» دست به اقدام بزند.

درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پس از دیدار او با رئیس سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی (OPCW) مطرح شد.

سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی از سال ۲۰۱۴ به‌ این ‌سو در حال انجام تحقیقات در مورد بیش از ۷۰ گزارش در مورد حملات شیمیایی در خاک سوریه، و در جریان جنگ داخلی آن کشور، است.

از سال ۲۰۱۱ که اعتراضات مردمی در سوریه علیه حکومت بشار اسد به جنگ داخلی انجامید تاکنون هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند: رقم این کشته‌ها از ۳۴۰ هزار تا نیم میلیون نفر اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG