لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

فرار غیرنظامیان از غوطه شرقی همزمان با پیشروی نیروهای دولتی


صحنه‌ای از فرار اهالی غوطه شرقی
صحنه‌ای از فرار اهالی غوطه شرقی

نیروهای دولتی سوریه و جنگنده‌های روسی روز پنجشنبه غوطه شرقی را هدف حملات شدیدی قرار دادند. در روزهای اخیر نیروهای دولتی توانسته‌اند یکی از مراکز پرجمعیت این منطقه را تصرف کنند و در نتیجه جمعیت زیادی از غیرنظامیان از این شهر خارج شده‌اند.

یک گزارش تصویری که شبکه‌های خبری روسی منتشر کرده‌اند فرار غیرنظامیان از شهر حموریه را نشان می‌دهد که بزرگترین مهاجرت مردم ساکن غوطه شرقی از زمان آغاز تهاجم نیروهای دولتی به این منطقه در ماه گذشته است.

به گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع آوری و منتشر می‌کند در جریان حمله نهایی نیروهای دولتی برای تصرف حموریه در روز چهارشنبه ۲۶ غیرنظامی کشته شده اند و تصاویری که از داخل شهر حموریه منتشر شده نشان می‌دهند که تعدادی از کشته شدگان حملات هوایی کودکان خردسال بودند.

صلیب سرخ جهانی می‌گوید توانسته است یک کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه برای هزاران نفر از مردم را به شهر دوما بفرستد. اما در همین حال نیروهای دولتی سوریه با حمایت جنگنده‌های روسی قصد دارند تمامی منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق را از شورشیان بازپس بگیرند.

در جنگ داخلی سوریه که وارد هشتمین سال خود شده بیش از ۴۶۵ هزار نفر کشته، بیش از یک میلیون نفر مجروح و حدود ۱۱ میلیون نفر، نیمی از جمعیت کشور قبل از شروع جنگ، آواره شده‌اند.

از آغاز تهاجم نیروهای دولتی به غوطه شرقی در اواخر بهمن تاکنون هزار و دویست نفر در جریان این حملات کشته شده‌اند.

دولت‌های سوریه و روسیه قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه گذشته را که خواستار برقراری یک آتش بس ۳۰ روزه در سراسر کشور شد نادیده گرفته‌اند.

نیروهای دولتی سوریه طی پیشروی روزهای اخیر توانسته‌اند غوطه شرقی را به دو بخش تقسیم کرده و ارتباط دوما بزرگترین شهر این منطقه با سایر نواحی را قطع کنند.

به گفته صلیب سرخ بین المللی، کاروانی شامل ۲۵ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روز پنجشنبه وارد غوطه شرقی شده و قرار است در طول روز این کمک‌ها را توزیع کند.

در همین حال ارتش روسیه اعلام کرد که در روزهای پنجشنبه و جمعهنیز حملات خود به دوما را به خاطر مسائل بشردوستانه متوقف می‌کند.

به گفته فعالان مدنی ساکن دوما این شهر طی روزهای اخیر در مجموع آرام بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه خبری سی‌بی‌اس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG