لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

آمریکا: اگر شورای امنیت در مورد سوریه اقدام نکند ما اقدام می‌کنیم


سفیر آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه ۲۱ اسفند هشدار داد اگر شورای امنیت در مورد سوریه اقدام نکند همان‌طور که پارسال در واکنش به حملات حکومت سوریه با سلاح‌های شیمیایی، یک پایگاه هوایی آن کشور را با موشک مورد حمله قرار داد واشینگتن «آماده است اگر لازم باشد اقدام کند».

نیکی هیلی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «این اقدامی نیست که ما ترجیح می‌دهیم ولی اقدامی است که در گذشته انجام داده‌ایم، و آماده‌ایم دوباره این کار را بکنیم».

آمریکا روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را برای برقراری یک آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

خانم هیلی گفت قطعنامه مصوب دو هفته پیش برای برقراری آتش‌بس در سوریه «به شکست انجامید» و نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه حملات خود را تشدید کرده‌اند.

او افزود: «ما پیش‌نویسی برای برقرای آتش‌بس تنظیم کرده‌ایم که امکان دور زدن و نقض آن وجود ندارد».

آمریکا از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواسته که «به سرعت طرح‌هایی برای نظارت بر اجرای آتش‌بس و تردد غیرنظامیان تنظیم کند».

هنوز کاملا مشخص نیست رای‌گیری در مورد این پیش‌نویس چه زمانی انجام خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد غوطه شرقی را «دوزخ روی زمین » توصیف کرده است.

همزمان در سوریه نیروهای دولتی شهرهای غوطه شرقی را هدف حملات هوایی خود قرار داده و نیروهای زمینی برای تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان در حال پیشروی هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع‌آوری و منتشر می‌کند روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند.

در عین حال صدها نفر از مردم به خاطر پیشروی نیروهای ترکیه در ناحیه عفرین از محل زندگی خود گریخته و به نظر می‌رسد که یکی از شهرهای منطقه که اکثریت جمعیت آن‌ را کردها تشکیل می‌دهند با خطر محاصره توسط نیروهای ترکیه و شورشیان سوری متحد آن روبرو است.

جنگ داخلی سوریه که این هفته وارد هشتمین سال شد در جبهه‌های گوناگونی ادامه دارد ولی حمله نیروهای دولتی به غوطه شرقی یکی از سنگین‌ترین نبردها در طول جنگ بوده است.

از تقریبا یک ماه پیش که این تهاجم شروع شد نیروهای دولتی سوریه با حمایت هوایی روسیه توانسته‌اند حدود ۶۰ درصد از مناطق تحت کنترل شورشیان را تصرف کرده و این مناطق را به سه قسمت کوچک و تحت محاصره تقسیم کنند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه از روسیه خواست که برای توقف این حملات به حکومت سوریه فشار بیاورد و افزود: «روسیه می‌تواند این حمام خون را متوقف کند».

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیروهای دولتی و متحدان آن روز دوشنبه نیز پیشروی خود را ادامه داده و شهرهای منطقه غوطه شرقی را به شدت بمباران کردند.

به گفته این نهاد، موشک‌های زیادی به شهرهای حرستا و عربین اصابت کرده و نیروهای دولتی از شهر مدیرا که اخیرا آن را تصرف کرده‌اند برای شلیک موشک به سایر نقاط در غوطه شرقی استفاده می‌کنند.

رسانه‌های دولتی سوریه نیز گزارش دادند که نیروهای دولتی روز دوشنبه پیشروی بیشتری داشته و شهر عفتریس در بخش جنوبی غوطه شرقی را تصرف کرده‌اند.

دو ناحیه دیگر که هنوز در کنترل شورشیان قرار دارد دوما بزرگترین شهر این منطقه و نواحی اطراف حموریه و سایر شهرها در بخش جنوبی غوطه شرقی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه /ش.ر / ک.ر

XS
SM
MD
LG